کاربرد هیدروکسید سدیم در صنایع آرایشی-بهداشتی

کاربرد هیدروکسید سدیم

کاربرد هیدروکسید سدیم در صنایع آرایشی-بهداشتی

کاربرد هیدروکسید سدیم در صنایع آرایشی-بهداشتی

آیا سدیم هیدروکسید در محصولات زیبایی ایمن است؟ هیدروکسید سدیم در بسیاری از محصولات زیبایی وجود دارد با این حال، هیدروکسید سدیم یک محرک شناخته شده است که نباید حدالامکان با پوست درتماس مستقیم باشد. موسسه ملی ایمنی و بهداشت توصیه می کند که مصرف کنندگان از تماس پوستی و چشمی جلوگیری کنند. در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد هیدروکسید سدیم در صنایع آرایشی-بهداشتی می پردازیم.

CDC گزارش می دهد که تماس مستقیم هیدروکسید سدیم با پوست می تواند باعث سوختگی شدید همراه با زخم های عمیق شود. درد و سوزش در عرض 3 دقیقه آشکار می شود، اما تماس با محلول های رقیق ممکن است تا چند ساعت علائمی ایجاد نکند. محلول های ضعیف 0.12 درصد نشان داده اند که سلول های سالم پوست را در عرض یک ساعت از بین می برند.

سود پرک در صنعت آرایشی
کاربرد سود پرک در لوازم آرایشی

هیدروکسید سدیم چیست؟

هیدروکسید سدیم با فرمول NaOH معمولا در محصولات به عنوان تنظیم کننده pH استفاده می شود. همچنین در صابون سازی برای تبدیل چربی ها و روغن ها به صابون استفاده می شود. می‌توانید هیدروکسید سدیم (که به آن سود سوزآور یا لیمو نیز گفته می‌شود) به شکل خالص آن در راهروی نظافت پیدا کنید، زیرا برای پاک کردن زهکش‌های مسدود شده نیز بسیار مفید است.

آیا سدیم هیدروکسید در محصولات زیبایی بی خطر است؟

هیدروکسید سدیم واقعاً در بیشتر محصولات وجود ندارد. برای اینکه واقعاً بفهمیم که چرا نیازی نیست در مورد هیدروکسید سدیم نگران باشیم، باید بفهمیم وقتی هیدروکسید سدیم را در یک محصول قرار می دهیم چه اتفاقی می افتد.

هیدروکسید سدیم با فرمول NaOH معمولا در محصولات به عنوان تنظیم کننده pH استفاده می شود. همچنین در صابون سازی برای تبدیل داروها و روغن ها به صابون استفاده می شود. می‌توان هیدروکسید سدیم (که به آن سود سوزآور یا لیمو نیز گفته می‌شود) به شکل خالص آن در راهروی نظافت پیدا کنید، زیرا برای پاک کردن زهکش‌های مسدود شده نیز بسیار مفید است.

این مطلب را هم بخوانید
فرآیند تولید سود سوزآور

آیا سدیم هیدروکسید در محصولات زیبایی بی خطر است؟

هیدروکسید سدیم واقعاً در بیشتر محصولات وجود ندارد. برای اینکه واقعاً بفهمیم که چرا نیازی نیست در مورد هیدروکسید سدیم نگران باشیم، باید بفهمیم که هیدروکسید سدیم را در یک محصول می‌توان چه اتفاقی می‌افتد.هزاران یون سدیم در همه جا وجود دارد: تقریباً 1 گرم در هر لیتر عرق وجود دارد و آب دریا 1.08٪ یون سدیم بر حسب جرم دارد. ما یون های سدیم زیادی در بدن خود داریم و برای عملکرد بدن ما ضروری است.

اگر غلظت کافی یون سدیم در خون خود نداشته باشید، در نهایت دچار هیپوناترمی می شوید که می تواند شما را بکشد (این نام از ناتریوم، نام لاتین سدیم گرفته شده است). به همین دلیل است که آب در مقادیر زیاد سمی است. در واقع این یون های هیدروکسید هستند که عامل مشکل هستند.

یون های هیدروکسید در سود پرک

یون های هیدروژن (H+)  دلیل اسیدیته هستند. pH اندازه گیری غلظت یون هیدروژن در یک ماده مبتنی بر آب است. نکات کلیدی در مورد pH که باید بدانید:

  • PH 7 به معنای خنثی است. اگر کمتر از 7 باشد اسیدی است و اگر بالاتر از 7 باشد بازی است.
  • PH پایین به معنای غلظت بالاتر H+ است.
  • مواد اسیدی یون های H+ را در آب اهدا می کنند.
  • مواد قلیایی یون های H+ را در آب جذب می کنند (می پذیرند).
  • فرمول محاسبه pH pH = -log10[H+] است.

(یون های هیدروژن به درستی به عنوان یون هیدرونیوم نامیده می شوند)

یون های هیدروکسید با یون های هیدروژن واکنش می دهند و آب را تشکیل می دهند:

H+ + OH– → H2O(l)

به این ترتیب آنها به عنوان تنظیم کننده pH کار می کنند – یون های هیدروژن را خنثی می کنند و آنها را به آب تبدیل می کنند و PH محصول را افزایش می دهند. بیشتر یون های هیدروکسید اضافه شده به آب تبدیل می شوند و یون های سدیم شناور می شوند.

آب همچنین می تواند از هم جدا شود و یون های هیدروژن و یون های هیدروکسید را تشکیل دهد:

این مطلب را هم بخوانید
ویژگی های فیزیکی سدیم هیدروکسید

H2O(l) → H+ + OH–

به همین دلیل است که pH 7 خنثی است، حتی اگر PH بالاتری داشته باشید، می توانید یون هیدروژن کمتری دریافت کنید. در pH 7، شما همان مقدار یون هیدروژن و یون هیدروکسید (در دمای 25 درجه سانتیگراد) دارید. در pH پایین‌تر، H+ و در pH بالاتر، OH- اضافی دارید.

از آنجایی که یون‌های هیدروژن و یون‌های هیدروکسید از این طریق به آب متصل می‌شوند، اگر PH را بدانید، در واقع می‌توانید غلظت یون‌های هیدروکسید را در یک محصول تعیین کنید. فرمول آن کمی پیچیده است:

اساساً دقیقاً برعکس pH است. pH 14 دارای همان غلظت یون هیدروکسید است که pH 0 یون هیدروژن و غیره.

سدیم هیدروکسید در محصولات زیبایی
تماس مستقیم سدیم هیدروکسید با پوست

هیدروکسید سدیم در محصولات مراقبت از پوست

تنها دلیلی که سدیم هیدروکسید می تواند در محصولات مضر باشد، یون های هیدروکسید است و اگر PH محصول را بدانید، دقیقا می دانید که یون های هیدروکسید چقدر خطرناک هستند.

اگر محصول در pH 7 باشد، همان غلظت یون هیدروکسید آب را دارد (یعنی خیلی ترسناک نیست). شما نیازی به نگرانی در مورد هیدروکسید سدیم ندارید. اگر محصول در pH زیر 7 باشد، یون های هیدروکسید کمتری نسبت به آب معمولی دارد اصلا لازم نیست نگران سدیم هیدروکسید باشید.

اگر محصول در pH بالاتر از 7 باشد، یون هیدروکسید آن بیشتر از آب خواهد بود. در این مورد، به pH نگاه کنید – هرچه PH بالاتر باشد، هیدروکسید خطرناک تر خواهد بود. به طور کلی، هر چیزی که PH کمتر از 10 باشد، اگر برای مدت کوتاهی با پوست شما تماس داشته باشد، خوب است، اگرچه احتمالاً می خواهید پوست خود را بعد از آن بشویید (صابون pH 9-10 است).

هیدروکسید سدیم در صابون

مسئله هیدروکسید سدیم در صابون کمی شبیه هیدروکسید سدیم به عنوان تنظیم کننده pH است – در محصول نهایی، هیدروکسید سدیم زیادی در آنجا وجود ندارد. در صابون، هیدروکسید سدیم با یک چربی یا روغن واکنش داده و آن را به صابون تبدیل می کند.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سدیم هیدروکسید در صنایع غذایی

این بدان معناست که هنگامی که یک صابون دارید، نباید هیدروکسید سدیم باقی بماند. معمولاً صابون‌سازها آن را بی‌خطر بازی می‌کنند و چربی یا روغن اضافی (“superfatting”) اضافه می‌کنند تا مطمئن شوند که هیدروکسید سدیم اضافی وجود ندارد، بنابراین به طور تصادفی پوست خود را نمی‌سوزاند.

با این حال، لیست مواد تشکیل دهنده در صابون ها معمولاً به عنوان مواد اولیه ای که برای ساخت صابون با هم مخلوط شده اند ذکر می شوند، بنابراین هیدروکسید سدیم در موقعیت بسیار نگران کننده ای قرار می گیرد. اما نگران نباشید – اگر صابون به درستی ساخته شده باشد، هیدروکسید سدیم مصرف می شود.

کاربرد هیدروکسید سدیم در صنایع آرایشی

در دنیای زیبایی، بیشتر هیدروکسید سدیم را در موارد زیر خواهید یافت:

  • صابون
  • آرایش
  • رنگ مو
  • لاک ناخن
  • شستشوی صورت
  • کرم بدن

هیدروکسید سدیم یک ترکیب قلیایی است که برای متعادل کردن pH و صابون سازی چربی ها و روغن ها استفاده می شود. آن را در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مانند صابون ها، لوازم آرایش، پاک کننده ها و لوسیون ها پیدا خواهید کرد.

در غلظت های بالا، بسیار سوزاننده است و پوست شما را می سوزاند. اما در مقادیر کم در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود که در فرآیند واکنش کاملاً مصرف می شود. بنابراین، بسیاری از آن ها در واقع به محصول نهایی نمی رسند.

کاربرد هیدروکسید سدیم در صنایع آرایشی 
کاربرد هیدروکسید سدیم در صنایع آرایشی

سخن آخر

هیدروکسید سدیم خالص می تواند 10/10 خطرناک باشد. اگر بلعیده شود، می تواند باعث التهاب ریه، تورم گلو، درد شدید شکم، تغییر شدید pH خون و مشکل در تنفس شود. همچنین اگر به چشم شما نفوذ کند می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

همیشه قبل از ایجاد هرگونه تغییر عمده در روال مراقبت از پوست خود با یک متخصص پوست صحبت کنید. اگر به بیماری هایی مانند اگزما، پسوریازیس، آکنه کیستیک یا روزاسه مبتلا هستید، در اولین فرصت با یک متخصص پوست مشورت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش