فرآیند تولید سود سوزآور

فرایند سود سوزآور

فرآیند تولید سود سوزآور

فرآیند تولید سود سوزآور

سود سوزآور یک ترکیب شیمیایی است که به دنبال فرآیند الکترولیز آب و نمک در کارخانه‌های تولید ترکیبات شیمیایی در سراسر جهان تولید می‌شود. این ماده سفید و پودری در تماس مستقیم با رطوبت هوا بی اثر بوده و لذا در بسته بندی های محکم و لمینت شده با تماس محدود با رطوبت هوا بسته بندی و به بازار مصرف جهانی عرضه خواهد شد.

خلوص بالا، مقدار کم فلزات سنگین و مواد اولیه مرغوب از مهمترین عوامل افزایش کیفیت و جلب توجه خریداران داخلی و جهانی این محصول می باشد. شرکت پرک بندر امام بهترین تامین کننده برای شماست.

شما می توانید قیمت و تعداد خود را درخواست کنید تا در کمترین زمان ممکن کمترین قیمت را به شما اعلام کنیم. در ادامه این مقاله به بررسی سوالات زیر می پردازیم:

  1.  سود سوزآور چیست؟
  2.  فرآیند تولید سود سوزآور
    2.2 روش جیوه ای تولید پولک مایع
    2.2 روش دیافراگمی تولید پولک مایع
    2.3 روش غشایی و تولید فلیک مایع
  3.  تبدیل سود سوزآور مایع به سود سوزآور جامد
  4.  مزیت سود سوزآور جامد نسبت به سود سوزآور مایع
  5.  کاربردهای مختلف سود سوزآور
  6.  بزرگترین تولید کننده سود سوزآور
تولید سود پرک
تولید سود پرک یا سدیم هیدروکسید

سود سوزآور چیست؟

سود سوزآور، هیدروکسید سدیم و سود سوزآور جامد با فرمول شیمیایی NaOH نام‌های مختلف و تجاری سود سوزآور در بازار تولید و مصرف داخلی است.

سود سوزآور ترکیبی جامد، پودری، سبک و سفید رنگ است که ساختاری شبیه به کاغذهای خرد شده دارد و به دلیل حلالیت در آب به عنوان چربی‌گیر صنعتی در بسیاری از فرآیندها و صنایع مختلف استفاده خواهد شد.

وزن مولکولی 4000 گرم در مول، نقطه ذوب 1390 درجه سانتیگراد، چگالی 2.13 و نامحلول بودن در ترکیبات الکلی و گلیسرولی، از مهمترین خواص و خواص شیمیایی این ترکیب صنعتی پرکاربرد است.

فرآیند تولید سود سوزآور یا سود پرک

اولین مرحله در فرآیند تولید سود سوزآور، تهیه سود سوزآور مایع است. تهیه و تولید سودای فلیک مایع به سه روش قدیمی، نیمه مدرن و مدرن انجام می شود و مقدمه ای برای تولید سودای فلیک جامد در تمامی کارخانه های تولید کننده ترکیبات شیمیایی است. کلیه روش ها و فرآیندهای تولید سود سوزآور بر اساس الکترولیز آب و نمک و تولید کلر، هیدروژن و هیدروکسید سدیم خواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید
تولید سود مایع به روش سلول مرکوری

1- روش جیوه ای تولید پولک مایع
یکی از روش های قدیمی و سنتی که در تولید سود سوزآور مایع استفاده می شود، روش جیوه است. این روش در تمامی کشورهای پیشرفته و اکثر کشورهای جهان سوم به دلیل تولید حجم بسیار بالای جیوه و اثرات مضر زیست محیطی منسوخ شده است و به عنوان یکی از مضرترین و خطرناک ترین فرآیندها در سراسر جهان شناخته می شود.

2- روش دیافراگمی تولید پولک مایع
این روش تولید سود سوزآور مایع یکی از فرآیندهای نیمه مدرن در تولید این ترکیب شیمیایی در سراسر جهان است. در این روش نمک تولید شده در طی واکنش الکترولیز آب و نمک توسط دیافراگم جدا شده و با استفاده از مراحل بعدی خلوص سود سوزآور افزایش می یابد.

3- روش غشایی و تولید فلیک مایع
یکی از روش های مدرن و پرطرفدار تولید سود پرک مایع پولکی، در کارخانه های معتبر جهانی و برندهای معروف این ترکیب شیمیایی، روش غشایی می باشد. یکی از مهم ترین ویژگی های این روش نسبتاً گران قیمت و سازگار با محیط زیست، جایگزینی غشاء برای فرآیند نمک زدایی دیافراگم است و سود حاصل از تکه های مایع تولید شده به دنبال این روش از درجه خلوص بسیار بالایی برخوردار است.

تبدیل سود سوزآور مایع به سود سوزآور جامد

یکی از مهمترین و اصلی ترین مراحل تولید سود سوزآور در بازار مصرف، مرحله نهایی و تولید سود سوزآور مایع به جامد می باشد. طی این فرآیند 50 درصد سود مایع تولید می شود که با استفاده از روش های ذکر شده به بخش کنسانتره کارخانه تولید سود سوزآور منتقل می شود و پس از گذراندن فرآیندهای تبخیر و تغلیظ به صورت سود سوزآور جامد با خلوص 98 تا 99 درصد آماده عرضه در بازار مصرف خواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد هیدروکسید سدیم در صنایع آرایشی-بهداشتی
سدیم هیدروکسید 98 درصد
Sodium hydroxide 98%

مزایای سود سوزآور جامد نسبت به سود سوزآور مایع

سود مایع دارای خلوص 48 تا 50 درصد بوده و خواص و کاربردهای مشابه سودا جامد در صنایع مختلف دارد. تا چند سال پیش تمامی کاربردها و مصارف صنعتی سود سوزآور به صورت مایع ساخته می شد و محدودیت های زیادی را برای مصرف کننده اعمال می کرد. به طور کلی مزایای لایه برداری جامد نسبت به سود مایع عبارتند از:

  • امکان انجماد سودای مایع به ویژه در فصول و مناطق سردسیر یکی از مشکلات عمده و محدودیت های اصلی استفاده از این ترکیب شیمیایی است.
  • حمل و نقل و انتقال نوشابه مایع، نیاز به حمل مخازن با تجهیزات و امکانات ویژه برای جلوگیری از یخ زدگی مایعات دارد و احتمال آسیب و تغییر ماهیت حمل و نقل این نوع نوشابه بسیار بیشتر از نوشابه جامد است.
  • یکی از ویژگی های مثبت استفاده از سود ورق جامد، امکان بارگیری در تناژ بالا با حجم کمتر است.
  • ورقه های جامد بسیار راحت تر از مایعات مایع نگهداری می شوند و به فضای کمتر و شرایط نگهداری راحت تری نیاز دارند.
  • کاهش جذب آلودگی، هوازدگی و ایمنی بیشتر از جمله مزایا و ویژگی های مثبت پرک جامد نسبت به مایع است.
  • لازم به ذکر است که بیشترین حجم تولید و صادرات فلیک در دنیا به صورت جامد و بسته بندی لمینت و کاملا اصولی و مصرف سود مایع در صنایع مختلف جهانی به حداقل رسیده است.

کاربردهای مختلف سود سوزآور

  • کاربرد در صنایع کاغذ، مقوا، خمیر و تولید خمیر
  • در صنایع تولید، آبکاری و گالوانیزه کردن فلزاتی مانند آلومینیوم
  • کاربرد به عنوان چربی گیر در صنایع پتروشیمی و فرآوری نفت و گاز
  • کاربرد در صنعت نساجی و رنگرزی
  • کاربرد در فرآیند بازیافت پلاستیک
  • کاربرد در تولید محصولات سفید کننده، پاک کننده و ضد عفونی کننده کاربرد در صنعت داروسازی، تولید الکل، تولید مواد شوینده از جمله صابون
  • کاربرد در صنایع غذایی به عنوان تلخ‌کننده، افزودنی انواع سس‌های صنعتی، افزودنی کلیه کنسروها، فرآوری شکر و تولید شکلات، تولید لبنیات و تهیه
  • نوشابه و نوشابه‌های گازدار
  • کاربرد در صنعت آرایشی و بهداشتی
  • کاربرد به عنوان چربی گیر و شوینده لوله ها و مخازن صنعتی
  • کاربرد در صنعت چرم
این مطلب را هم بخوانید
بازیابی کاستیک سودا با فناوری غشایی در صنعت نساجی

 

سود پرک چیست؟
سود پرک در صنعت

بزرگترین تولیدکنندگان سود سوزآور

امروزه با توجه به گسترش و استقبال از بازار مصرف داخلی و افزایش تقاضا برای تولید این ترکیب شیمیایی، کارخانه های بسیاری اقدام به فرمولاسیون و تولید این محصول پرکاربرد نموده و توانسته اند نیاز بازار داخلی را در این زمینه تامین کنند. یکی از کارخانه های مهم و معتبری که اکثر محصولات خود را به بازار جهانی عرضه کرده است که یکی از این تولید کنندگان کارخانه سود سوزآور بندر امام است.

لازم به ذکر است تمامی برندها و کارخانه های ذکر شده از معتبرترین برندهای تولید کننده سود سوزآور بذر کتان در کشور هستند که با تولید سود سوزآور با کیفیت بالا نیاز وارداتی کشور به این محصول و بخش عمده ای از صادرات این محصول را تامین می کنند. ترکیب نیز مسئول خواهد بود. سود سوزآور تولید شده در کلیه کارخانه های ذکر شده مطابق با اصول آنالیز بین المللی با استفاده از مواد اولیه مرغوب و با درجه خلوص بالا و کمترین ناخالصی تهیه شده و در مقادیر و بسته بندی های سفارشی نیز به مشتریان عرضه می گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش