آیا هیدروکسید سدیم / NaOH رطوبت گیر است؟

هیدروکسید سدیم/ NaOH

آیا هیدروکسید سدیم / NaOH رطوبت گیر است؟

سدیم هیدروکسید چیست؟

هیدروکسید سدیم یک جامد سفید رنگ است که بیشتر به نام سود سوزآور در محلول آبی شناخته می شود.

مخفف NaOH مخفف چیست؟

NaOH مخفف سدیم هیدروکسید (یک جامد سفید) است که بیشتر به عنوان سود سوزآور در محلول آبی شناخته می شود.

سود پرک چیست
سدیم هیدروکسید چیست؟

جرم مولی NaOH چقدر است؟

جرم مولی NaOH از توده های مولی اجزای تشکیل دهنده آن به صورت زیر محاسبه می شود: M(NaOH) = M(Na) + M(O) + M(H) = 23 g/mol + 16 g/mol + 1 g/ مول = 40 گرم در مول (گرد، که در آن M = جرم مولی). بدون گرد، M(NaOH) = 39.997 g/mol (M(Na) = 22.989769 g/mol، M(O) = 15.999 g/mol و M(H) = 1.00784 g/mol) دریافت می کنیم.

تفاوت بین هیدروکسید سدیم و سود سوزآور چیست؟

در حالی که هیدروکسید سدیم جامدی است که دارای فرمول شیمیایی NaOH است، سود سوزآور چیزی بیش از محلول آبی هیدروکسید سدیم نیست.

آیا هیدروکسید سدیم / NaOH رطوبت گیر است؟

سدیم هیدروکسید / NaOH به شدت رطوبت سنجی است، یعنی آب را از هوا جذب می کند، آب دوست است یا آب را به هم متصل می کند. اگر NaOH جامد را در یک قایق توزین قرار دهید که روی ترازوی تحلیلی قرار می گیرد، می توانید این اثر را به خوبی مشاهده کنید. با گذشت زمان، جرم روی قایق توزین افزایش می یابد و NaOH جامد قبلی ذوب می شود. به دلیل رطوبت سنجی، NaOH جامد باید در ظروف محکم در بسته نگهداری شود.

1 mol/L NaOH به چه معناست؟

1 mol/L NaOH به این معنی است که در حجم یک لیتر مقدار ماده 1 مول NaOH وجود دارد. از آنجایی که NaOH دارای جرم مولی گرد M(NaOH) = 40 گرم بر مول است، بنابراین در یک لیتر 40 گرم NaOH وجود دارد.

NaOH را از کجا بخریم؟

ما به شما توصیه می کنیم NaOH را از شرکت پرک بندر امام خریداری کنید. ما محصولات با کیفیت بالا را برای کاربرد شما در آزمایشگاه و تولید ارائه می دهیم. کاتالوگ آنلاین ما را بررسی کنید و NaOH، سود سوزآور، هیدروکسید سدیم را جستجو کنید یا به سادگی از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس حاصل بفرمایید.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سود پرک در بخش انرژی

عدد CAS برای NaOH چیست؟

عدد CAS برای NaOH (هیدروکسید سدیم) 1310-73-2 است، اما از آنجایی که هیدروکسید سدیم یک محلول است، عدد CAS ندارد. با این وجود، (در واقع) رایج است که سود سوزآور نیز در زیر این شماره CAS یافت می شود. علاوه بر این، اعداد CAS برای مونوهیدرات هیدروکسید سدیم (12179-02-1) و سدیم هیدروکسید تترا هیدرات (23340-32-1) وجود دارد.

چگالی NaOH چقدر است؟

چگالی NaOH خالص 2.13 گرم بر سانتی متر مکعب است. چگالی مذاب 1.77 گرم بر سانتی متر مکعب در دمای 350 درجه سانتی گراد است.

چگالی NaOH 1 mol/L، NaOH 1M یا NaOH 1N چقدر است؟

چگالی 1M NaOH، 1mol/L NaOH یا 1N NaOH 1.04 g/cm3 (20°C) است.

نقطه ذوب NaOH خالص چقدر است؟

نقطه ذوب NaOH 323 درجه سانتیگراد است.

نقطه جوش NaOH خالص چقدر است؟

نقطه جوش NaOH 1390 درجه سانتیگراد است.

PH NaOH 1 mol/L، NaOH 1N و NaOH 1M چقدر است؟

PH NaOH 1mol/L NaOH، 1N NaOH و 1M NaOH 14 است.

نقطه ذوب و جوش NaOH
نقطه ذوب و جوش NaOH خالص

چگونه PH یک NaOH 1 mol/L، NaOH 1M و NaOH 1N را محاسبه کنیم؟

pH یک مول در لیتر NaOH را می توان به صورت زیر انجام داد:
1). از آنجایی که NaOH یک باز قوی است، NaOH در NaOH => Na+ + OH- کاملاً تجزیه می شود.
2.) تفکیک 1mol/L NaOH منجر به 1 mol/L Na+ و 1 mol/L OH- می شود.
3.) pOH = -log c(OH-) = log 1 = 0
4.) pH + pOH = 14 => pH = 14-0

1 M NaOH به چه معناست؟

حرف بزرگ M برای نشان دادن مولاریته محلول، یعنی غلظت بر حسب mol/L استفاده می شود. مولاریته یک اصطلاح منسوخ است که هنوز در آزمایشگاه استفاده می شود. امروزه، به جای آن از غلظت مولی c استفاده می شود (c = n/V، با c = غلظت مولی، n = مقدار ماده، V = حجم).

1 N NaOH به چه معناست؟

1N NaOH یا NaOH 1N به این معنی است که محلول NaOH در یک نرمال است. از حرف بزرگ N برای نشان دادن نرمال بودن یک محلول استفاده می شود، یعنی غلظت معادل آن است. در حالت نرمال، عامل دیگری، استوکیومتری، به مولاریته اضافه می شود. نرمال بودن به صورت مولاریته ضرب در ضریب استوکیومتری z تعریف می شود. N = M * z. مثال: در مورد NaOH، یون OH- گونه مورد نظر است. هنگامی که NaOH تجزیه می شود، یک یون OH- تشکیل می شود. نتیجه این است که z = 1. درج شده در فرمول به این معنی است: N = M *1 با NaOH همیشه درست است که M = N، بنابراین یک محلول یک مولی برابر با یک محلول معمولی است. محلول 1 مولار H3PO4 (اسید فسفریک)، اسید فسفریک دارای سه پروتون به عنوان گونه ای است که باید در نظر گرفته شود، بنابراین z = 3 دارد. بنابراین، محلول یک مولار (1 M) H3PO4 سه پروتون (3N) است.

این مطلب را هم بخوانید
سود کاستیک پرک چیست؟

چگونه هیدروکسید سدیم / NaOH را ذخیره می کنید؟

از آنجایی که NaOH خورنده فلز است، NaOH در بشکه های فلزی ذخیره نمی شود. معمولا NaOH در ظروف پلاستیکی ذخیره می شود زیرا به شیشه نیز حمله می کند. هیدروکسید سدیم و سود سوزآور نیز در دمای اتاق روی وان ذخیره می شوند. NaOH برای آب خطرناک است، دارای کلاس خطر آب 1 (WGK 1) است، بنابراین اندازه وان مورد استفاده نیز باید در نظر گرفته شود (بستگی به اندازه ظروف ذخیره شده دارد). لطفاً همیشه به خاطر داشته باشید که چگالی محلول های جامد NaOH و NaOH > 1 گرم بر سانتی متر مکعب است، به عنوان مثال. تقریبا 1.5 گرم در سانتی متر مکعب برای 50% NaOH، 2.13 گرم در سانتی متر مکعب برای NaOH جامد.

چگونه محلول NaOH اندازه گیری شده با غلظت 1 mol/L تهیه می کنید؟

100 میلی لیتر آب مقطر و گاز زدایی شده را در یک فلاسک حجمی 1 لیتری قرار دهید. سپس تقریباً 40 گرم NaOH (معادل 1 مول ماده) را در یک قایق توزین روی ترازوی تحلیلی وزن کرده و به فلاسک حجمی منتقل کنید (از قیف جامد استفاده کنید). لطفاً توجه داشته باشید که جرم روی تعادل به دلیل رطوبت سنجی NaOH به طور مداوم افزایش می یابد. نترسید، آرام باشید! سپس فلاسک حجمی را با آب مقطر تا علامت کالیبراسیون پر کنید. قسمت پایینی منیسک خط کالیبراسیون فلاسک حجمی را لمس می کند. پس از تکان دادن محلول، اکنون محلول اندازه گیری را آماده کرده اید که اکنون فقط باید تیتر یا ضریب تصحیح را تعیین کنید.

این مطلب را هم بخوانید
شباهت و تفاوت سدیم هیدروکسید و هیدروکسید پتاسیم

چگونه محلول اندازه گیری NaOH با غلظت 1 mol/L تهیه می کنید؟

در یک فلاسک حجمی به حجم 1 لیتر، 100 میلی لیتر آب مقطر و گاز زدایی قرار می گیرد. سپس تقریباً 40 گرم NaOH (معادل 1 مول ماده) را در یک قایق توزین روی ترازوی تحلیلی وزن کرده و به فلاسک حجمی منتقل کنید (از قیف جامد استفاده کنید). لطفاً توجه داشته باشید که جرم روی تعادل به دلیل رطوبت سنجی NaOH به طور مداوم افزایش می یابد. نترسید، آرام باشید! سپس فلاسک حجمی را با آب مقطر تا علامت کالیبراسیون پر کنید. قسمت پایینی منیسک خط کالیبراسیون فلاسک حجمی را لمس می کند. پس از تکان دادن محلول، اکنون محلول اندازه گیری را آماده کرده اید که اکنون فقط باید تیتر یا ضریب تصحیح را تعیین کنید.

 هیدروکسید سدیم / NaOH
چگونه هیدروکسید سدیم / NaOH را ذخیره می کنید؟

چگونه یک NaOH با غلظت 1 mol/L بسازید؟

در یک فلاسک حجمی 1 لیتری، 100 میلی لیتر آب مقطر و گاز زدایی شده قرار دهید. سپس تقریباً 40 گرم NaOH (معادل 1 مول ماده) را در یک قایق توزین روی ترازوی تحلیلی وزن کرده و به فلاسک حجمی منتقل کنید (از قیف جامد استفاده کنید). لطفاً توجه داشته باشید که جرم روی تعادل به دلیل رطوبت سنجی NaOH به طور مداوم افزایش می یابد. نترسید، آرام باشید! سپس فلاسک حجمی را با آب مقطر تا علامت کالیبراسیون پر کنید. قسمت پایینی منیسک خط کالیبراسیون فلاسک حجمی را لمس می کند. پس از تکان دادن محلول، اکنون محلول اندازه گیری را آماده کرده اید که اکنون فقط باید تیتر یا ضریب تصحیح را تعیین کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش