انواع اشکال مختلف سود سوزآور

انواع سود پرک

انواع اشکال مختلف سود سوزآور

انواع اشکال مختلف سود سوزآور

سود سوزآور یک ترکیب شیمیایی غیرآلی سفید، بی بو و جامد است. محلول آبی آن به دلیل قلیایی بودن و قلیایی بودن، کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد. هیدروکسید سدیم، با فرمول NaOH که به عنوان لیمو و سود سوزآور نیز شناخته می شود، یک پایه سوز آور قوی است. سود سوزآور در بسیاری از صنایع به منظور افزایش قلیایی محیط های مختلف یا حل کردن چربی، روغن، چربی و رسوبات مبتنی بر پروتئین استفاده می شود. به حدی که عموماً به عنوان چربی‌گیر صنعتی و روغن‌گیر در نظر گرفته می‌شود. حلالیت سود سوزآور در 100 میلی لیتر آب 20 درجه سانتیگراد 111 گرم است. اگرچه حلالیت آن با گرم شدن آب افزایش می یابد. همچنین به نسبت مساوی در حلال های آلی مانند اتانول، متانول و گلیسیرین محلول است. سود سوزآور به چهار شکل مختلف وجود دارد.

سود پرک چیست؟
سود سوزآور چیست؟

کاستیک سودا، تولید فلکس از سود سوزآور مایع

هیدروکسید سدیم که به عنوان سود سوزآور مایع نیز شناخته می شود، یک قلیایی خورنده است. برای نگهداری آن در بالک و یا در خط تولید به لوله ها و رابط های مخصوص نیاز است. صفحات نیکل به دلیل خاصیت ضد خوردگی خود عموما در کارخانه هایی که با این ماده شیمیایی سروکار دارند استفاده می شود. سودای مایع برای جابجایی، نگهداری یا حمل و نقل آسان به شکل جامد تبدیل می شود.

استفاده از سود سوزآور مایع با کیفیت ممتاز و همچنین تجهیزات به روز در تولید سود پرک، منجر به تولید محصولی بسیار خالص و با کیفیت می شود. تکه های سود سوزآور مایع از هیدرولیز محلول آب نمک در صنایع پتروشیمی و کارخانه های تولید سود کاستیک مایع به دست می آید. سپس با استفاده از مخازن مخصوص به کارخانه های تولید کننده سود پرک ارسال می شود و در ظروف مخصوص تخلیه می شود. اسید کلریک، کلروکس، پرکلرات، گاز کلر و برخی مواد شیمیایی دیگر محصولات جانبی فرآیند تولید سود سوزآور مایع هستند. در کارخانه، سود سوزآور مایع از ظرف اصلی به یک ظرف کوچک بالای سر منتقل می شود که از آنجا به سینی های نیکل می ریزد.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سود سوزآور در صنعت نساجی

با حرارت دادن تا 1400 درجه سانتیگراد غلیظ شده و از 50 درصد سود مایع به 98 درصد سود پرک تبدیل می شود. پس از دریافت گرمای کافی به دستگاه درایو خنک کننده منتقل می شود و با فرآیند خنک سازی به ورقه های نازکی از تکه های سود سوزآور در دیواره های مدور گراف تبدیل می شود. در طی این فرآیند، محتوای آب تکه‌های سود سوزآور تبخیر می‌شود و محصول حاصل 98 درصد تکه‌های سود سوزآور خالص شده است که بسیار قلیایی و خورنده است. بلافاصله پس از تولید، تکه های سود سوزآور در قالب بسته بندی های 25 کیلوگرمی 2 لایه که به درستی دوخته شده اند، بسته بندی می شوند. این ماده از جذب رطوبت و کنگلومرا شدن تکه های سود سوزآور جلوگیری می کند.

 سود سوزآور مایع
تولید فلکس از سود سوزآور مایع

اهمیت سود سوزآور در صنعت

هیدروکسید سدیم به عنوان یک قلیایی قوی، یکی از مواد شیمیایی مهم صنعتی است. برای مثال تولید آن در آمریکا در سال 1980 حدود 12 میلیون تن بود. هیدروکسید سدیم در بسیاری از صنایع در ساخت خمیر و کاغذ، کارخانجات رنگ، صنایع آلومینیوم، نساجی، آب آشامیدنی، صابون ها و مواد شوینده و به عنوان پاک کننده فاضلاب استفاده می شود. تیتراسیون با محلول استاندارد هیدروکسید سدیم یک تکنیک بسیار رایج است که در آزمایشگاه ها برای تجزیه و تحلیل کمی اسیدهای ناشناخته استفاده می شود. زیتون ها را می توان با قرار دادن آنها در محلول لیمو (هیدروکسید سدیم) به سرعت آزمایش کرد. متأسفانه در این فرآیند، اگر تمام آثار لیمو با یک سری شستشو با آب سرد از بین نرود، باقی مانده لیمو ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت مصرف کنندگان داشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید
استفاده از تکه های سود سوزآور در صنایع و خانه

2 شکل سود سوزآور جامد و مایع در بازار وجود دارد. سود سوزآور مایع با کیفیت بالا معمولاً به دو صورت خلوص 50% و 33% عرضه می شود و فرمت اصلی برای صادرات است. و در نتیجه به دلیل قیمت پایین تر، تقاضای بیشتری دارد.

در اینجا برخی از صنایعی که از سود سوزآور به طور منظم استفاده می کنند آورده شده است:

  1. صنعت رنگ و رزین و چسب
  2. صنایع کاغذ و مقوا
  3. صنایع چرم و نساجی
  4. صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  5. صنعت خودروسازی و خنثی سازی اسید و باتری سازی
  6. صنعت چربی گیر و سایر صنایع مرتبط
  7. صنایع غذایی و کشاورزی، صنایع شیر و لبنیات، کنسروسازی،
  8. کارخانه های نوشابه سازی، صنایع روغن خوراکی و کارخانه های قند.
  9. صنعت داروسازی و الکل و صنعت آرایشی و بهداشتی
  10. صنایع فلز و آبکاری و گالوانیزه، روی، آلومینیوم
اشکال مختلف سود پرک
اهمیت سود سوزآور در صنعت

مواد ناسازگار با سود سوزآور

سود کاستیک فلکس یا جامد رطوبت هوا را خیلی سریع جذب می کند و تغییر شکل داده و به مایع تبدیل می شود. در ضمن به دلیل خوردگی فوق العاده بالای این محصول باید در ظروف پلاستیکی درب دار نگهداری شود و از ظروف آلومینیومی استفاده نشود.

با بسیاری از مواد آلی و معدنی واکنش نشان می دهد. به عنوان مثال، با اسیدهای قوی، نیترو معطر، ترکیبات نیترو پارافین و آلی هالوژن، گلیکول ها و پراکسیدهای آلی ترکیب می شود، از طریق P.E.T می سوزد. پلاستیک هایی مانند بطری های پلاستیکی نوشیدنی و سوراخ کردن آنها. برخی از فلزات نیز ممکن است به شدت با هیدروکسید سدیم واکنش نشان دهند. بنابراین این واکنش گاز هیدروژن تولید می کند.

این مطلب را هم بخوانید
فرمول سود سوزآور 99 درصد هیدروکسید سدیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش