اطلاعات ایمنی در استفاده از سود پرک

استفاده از سود پرک

اطلاعات ایمنی در استفاده از سود پرک

هیدروکسید سدیم چیست؟

سدیم هیدروکسید یک پایه و قلیایی بسیار سوزاننده است. آموزش ایمنی مناسب، و همچنین آگاهی قوی از خطرات ذاتی مواد شیمیایی، برای کسانی که با آن کار می کنند ضروری است. راهنمای حمل و نقل ایمن ما نمای کلی از ملزومات ایمنی هیدروکسید سدیم را ارائه می دهد.

سود پرک مایع ، که گاهی اوقات سود سوزآور نیز نامیده می شود، معمولاً از طریق الکترولیز آب نمک (کلرید سدیم) ساخته می شود. آب نمک وارد سلول الکترولیتی غشایی یا دیافراگمی می شود و سه محصول تولید می شود: کاستیک، کلر و هیدروژن. این فرآیند به فرآیند کلر قلیایی معروف است.

محلول هیدروکسید سدیم بسیار خورنده و یک پایه بسیار قوی است. بسته به درجه ممکن است صاف یا کمی ابری باشد. سدیم هیدروکسید: غشاء در مقابل درجه دیافراگم را ببینید. اغلب به صورت گرم حمل و نقل و جابجا می شود. اگر کاستیک با آب تماس پیدا کند، یک واکنش گرمازا رخ می دهد. سدیم هیدروکسید به دلیل توانایی آن در ایجاد سوختگی های شیمیایی شدید شناخته شده است. تماس با پوست باعث سوختگی شدید می شود و استنشاق بخارات به شدت تحریک کننده است.

هیدروکسید سدیم در کاربردها و صنایع بسیار مختلف کاربرد دارد. معمولاً در صنعت خمیر و کاغذ، برای تصفیه آب، تنظیم pH و در تهیه غذا استفاده می شود. هیدروکسید سدیم آنقدر متنوع است که ممکن است برای هر چیزی از دادن پوسته ترد چوب شور گرفته تا هضم نامطلوب کشتارهای جاده ای استفاده شود!

سدیم هیدروکسید
هیدروکسید سدیم چیست؟

خطرات احتمالی هیدروکسید سدیم

  • ممکن است برای فلزات خورنده باشد.
  • در صورت بلعیدن مضر است.
  • منجر به سوختگی شدید پوست و آسیب به چشمان می شود.
  • باعث آسیب جدی به چشم می شود.
این مطلب را هم بخوانید
کاربرد کاستیک سودا در تمیز کردن اجزای خودرو

ذخیره سازی / دفع هیدروکسید سدیم

سدیم هیدروکسید باید در ظرف اصلی و در بسته نگهداری شود. ظرف باید یک ظرف مقاوم در برابر خوردگی با آستر داخلی مقاوم باشد. در ظرف را محکم بسته نگه دارید و در مکانی خنک، خشک و دارای تهویه مناسب نگهداری کنید. مقررات دفع ممکن است بسته به مکان متفاوت باشد. محتویات و/یا ظروف را مطابق با مقررات محلی/منطقه ای/ملی/بین المللی و ویژگی های محصول در زمان دفع در یک مرکز تصفیه و دفع مناسب دور بریزید.

اطلاعات ایمنی در استفاده از سود پرک

هنگام رقیق کردن سدیم هیدروکسید احتیاط کنید. برای به حداقل رساندن تولید گرما، آب را به کاستیک اضافه نکنید. همیشه در حین هم زدن کاستیک را به آب اضافه کنید. هنگام استفاده از هیدروکسید سدیم، استفاده از PPE مناسب (تجهیزات حفاظت شخصی) مهم است. این محصول نباید با چشم، پوست یا لباس تماس داشته باشد. فقط با تهویه مناسب استفاده کنید. مه یا بخارات را استنشاق نکنید و مزه نکنید و قورت ندهید.

تجهیزات حفاظت فردی (PPE)

  1. چشم ها/صورت: از عینک های مخصوص پاشش شیمیایی استفاده کنید که اجازه ورود مایعات را نمی دهد. آنها باید دارای تهویه مناسب برای جلوگیری از مه گرفتن باشند. از محافظ صورت برای محافظت از صورت خود در برابر پاشیدن احتمالی استفاده کنید.
  2. پوست/بدن: کت و شلوار مقاوم در برابر مواد شیمیایی و چکمه های لاستیکی بپوشید. چکمه های چرمی نپوشید زیرا کاستیک چرم را متلاشی می کند. پاهای شلوار را داخل چکمه نگذارید.
  3. دست ها: از لاستیک مقاوم در برابر مواد شیمیایی یا دستکش های لاستیکی/پلاستیکی که به خوبی بالای مچ قرار می گیرند، استفاده کنید.
  4. تنفسی: اگر انتظار می رود قرار گرفتن در معرض بیش از حد مجاز باشد، از ماسک تنفسی استفاده کنید.
  5. کلیات: هنگام دست زدن، از خوردن، آشامیدن و سیگار کشیدن خودداری کنید. همیشه اقدامات بهداشتی شخصی مانند شستن پس از دست زدن به مواد و قبل از خوردن، آشامیدن و/یا سیگار کشیدن را رعایت کنید. لباس های کار و تجهیزات حفاظتی را به طور مرتب بشویید تا آلودگی ها را از بین ببرید.
این مطلب را هم بخوانید
کاربردهای هیدروکسید سدیم در صنعت

واکنش های کاستیک سودا با بدن

  • در صورت بلعیده شدن: دهان را بشویید و آب فراوان بنوشید. القای استفراغ نکنید. در صورت بروز استفراغ، سر را پایین نگه دارید تا محتوای معده وارد ریه ها نشود.
  • در صورت استنشاق: به هوای تازه منتقل کنید. اگر تنفس دشوار است، اکسیژن بدهید. اگر تنفس متوقف شد، تنفس مصنوعی انجام دهید. از دهان به دهان استفاده نکنید.
  • در صورت روی پوست (یا مو): بلافاصله تمام لباس های آلوده را درآورده و به مدت 15 تا 20 دقیقه با آب فراوان بشویید.
  • در صورت ابتلا به چشم: فوراً حداقل 15 دقیقه با آب بشویید. لنزهای تماسی را در صورت وجود و انجام آسان بردارید. به آبکشی ادامه دهید.
  • فوراً با مرکز سموم/پزشک تماس بگیرید.
  • قبل از استفاده مجدد، لباس های آلوده را جداگانه بشویید.

گزارش نشت هیدروکسید سدیم / خنثی سازی

  • نشت را نگه دارید و جمع آوری کنید تا به منطقه زباله های شیمیایی منتقل شود.
  • باقیمانده را با اسید رقیق یا ضعیف خنثی کنید. ناحیه ریخته شده را با آب بشویید.
  • اگر نشت قابل گزارش است یا می تواند به محیط زیست آسیب برساند، به مقام دولتی مربوطه اطلاع دهید.
کاربرد سود سوزآور
واکنش های کاستیک سودا با بدن

سخن آخر

سلب مسئولیت: این اطلاعات از منابعی به دست آمده است که ما معتقدیم قابل اعتماد هستند. با این حال، اطلاعات بدون هیچ گونه ضمانت صریح یا ضمنی در مورد صحت آن ارائه شده است. شرایط یا روش های جابجایی، نگهداری، استفاده و دفع محصول خارج از کنترل ما است و ممکن است فراتر از دانش ما باشد. به این دلیل و دلایل دیگر، ما مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیریم و صراحتاً مسئولیتی را در قبال از دست دادن، آسیب یا هزینه‌های ناشی از حمل، نگهداری، استفاده یا دور انداختن محصول یا به هر طریقی مرتبط با آن نمی‌پذیریم.

این مطلب را هم بخوانید
سود سوزآور 50 درصد مایع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش