کاربردهای هیدروکسید سدیم در صنعت

کاربردهای هیدروکسید سدیم

کاربردهای هیدروکسید سدیم در صنعت

سدیم هیدروکسید چیست؟

آیا در مورد کاربردهای هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور در صنعت کنجکاو هستید؟ این جزء به طور گسترده ای در همه انواع بخش ها استفاده می شود.

مطمئناً اگر برچسب محصول حاوی این جزء را خوانده باشید، از خود پرسیده اید «سدیم هیدروکسید، چیست؟» در مورد ویژگی ها و خواص آن صحبت خواهیم کرد. هیدروکسید سدیم که معمولاً  سود سوزآور نیز نامیده می شود، دارای فرمول شیمیایی NaOH (Na = سدیم، OH = هیدروکسیل) است. به طور رسمی، نام های دیگری مانند هیدروکسید سدیم یا هیدرات سدیم نیز دریافت می کند.

هشدار ایمنی: هیدروکسید سدیم یک محصول خطرناک است که می تواند باعث تحریک پوست و چشم شود. هر زمان که با این قطعه کار می کنید، مطمئن شوید که از تمام محافظ های مربوطه استفاده می کنید.

سود سوزآور چیست؟
سدیم هیدروکسید چیست؟

ویژگی های هیدروکسید سدیم

ظاهر سود سوزآور یا هیدروکسید سدیم در دمای اتاق شبیه توپ های سفید نیمه شفاف است. با این حال، فریب ظاهر بی‌نظیر آن را نخورید، زیرا محصولی بسیار خورنده است و همچنین در صورت حل شدن در آب می‌تواند مقدار زیادی گرما آزاد کند. همچنین دارای ویژگی رطوبت سنجی (جذب رطوبت از هوای اطراف) است.

خواص آن آن را به عنوان یک پایه شیمیایی در ساخت محصولات مختلف در صنایع مختلف از جمله مواردی که در ادامه خواهیم دید ضروری می کند.

کاربردهای مختلف هیدروکسید سدیم در صنعت

همانطور که خواهید دید، هیدروکسید سدیم کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. در واقع خواص آن آن را به یک جزء بسیار پرکاربرد تبدیل می کند که هرگز نباید در تولید در بخش های مختلف از دست برود.از همه کاربردهایی که دارد شگفت زده خواهید شد!

1. صنعت داروسازی

با واکنش شیمیایی سود سوزآور می توان تعداد زیادی دارو و دارو تولید کرد. برخی عبارتند از:

  • مسکن هایی مانند آسپرین
  • داروهای ضد انعقاد، برای درمان لخته های خون
  • داروهای کاهش دهنده کلسترول
این مطلب را هم بخوانید
سود سوزآور مایع (LYE) چیست و چه کاربردی دارد؟

2. صنایع غذایی

اگرچه مطمئنا تعداد کمی آن را می دانند، سود سوزآور در صنایع غذایی نیز وجود دارد. هر چیزی که شامل فرآوری، نگهداری و پخت غذا باشد از خواص این ماده شیمیایی بهره می برد. به عنوان مثال، یک عنصر حیاتی در طول پخت زیتون است.

3. صنعت نظافت

این جزء به عنوان یکی از مواد اولیه در ساخت مواد شوینده و صابون در سطح صنعتی نیز وجود دارد. در واقع، چندین محصول وجود دارند که از آن به عنوان یکی از اجزای اصلی آن مانند سفید کننده استفاده می کنند.

همراه با اسید سولفوریک، هیدروکسید سدیم یک جزء بسیار مهم در فرمولاسیون بهترین پاک کننده های فاضلاب است، جایی که عملکرد خود را با تبدیل چربی ها و روغن ها به صابون برای تسهیل بیشتر بهداشت ناشی از محصول نهایی انجام می دهد. همانطور که می بینید، ترکیبی از خواص اجزا است که محصول نهایی را به دست می آورد، نه ماده اولیه.

4. صنعت چوب و کاغذ

چوب را می توان با واکنش شیمیایی محصول تصفیه کرد و به سازنده اجازه می دهد قبل از تولید مبلمان یا سایر محصولات از چوب، مانند کاغذ، مواد اولیه با کیفیت عالی داشته باشد.

با سود سوزآور، توده سلولزی خالص را می توان از چوب حل شده، بدون ناخالصی به دست آورد، که به ایجاد کاغذ با کیفیت بالا کمک می کند. همچنین در طول فرآیند بازیافت بسیار مفید است، زیرا قادر است بیشتر جوهر را از ورق ها استخراج کند تا بتوان دوباره از آنها استفاده کرد.

5. صنایع فلزی

به لطف هیدروکسید سدیم، می توان آلومینا را استخراج کرد که یک جزء ضروری برای تولید آلومینیوم است.

این مطلب را هم بخوانید
موارد مصرف سود سوزآور

بله، این بدان معناست که هر چیزی که با هر بخشی از آلومینیوم ساخته شده باشد، نیاز به فرآیند قبلی توسط سود سوزآور دارد. چند نمونه از محصولاتی که می توانید آلومینیوم پیدا کنید عبارتند از:

پنجره های آلومینیومی
فویل
قوطی ها
هر وسیله آشپزخانه
قطعات هواپیما
پله های آلومینیومی
صندلی و سایر مبلمان
خطوط لوله

همانطور که می بینید، آلومینیوم و در نتیجه هیدروکسید سدیم به طور مداوم در زندگی ما وجود دارد.اما چیزهای بیشتری وجود دارد! ما همچنین بخشی از انرژی و آبی که مصرف می کنیم را مدیون او هستیم.

6. صنعت انرژی

مشابه اسید سولفوریک خورنده، هیدروکسید سدیم نیز در بخش انرژی کاربرد دارد.

در وهله اول، ما می توانیم استفاده نسبتاً مکرر از هیدروکسید را در صنعت نفت و گاز طبیعی مشاهده کنیم، زیرا در تمام فرآیندهای مواد مختلف وجود دارد و به بازیابی روغن کمک می کند و بخشی از تزریق قلیایی را تشکیل می دهد.

این قطعه همچنین به عنوان بخشی از ساخت سلول های سوختی استفاده می شود که به عنوان باتری عمل می کنند و برق را به روشی کاملا تمیز و کارآمد تولید می کنند.

سپس می توان از این انرژی برای هر کاربری که می خواهید استفاده کرد. می توان از آن برای حمل و نقل، جابجایی مواد یا حتی ایجاد باتری هایی با قدرت استفاده کرد که برای استفاده های بعدی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این: رزین اپوکسی، که در توربین های بادی بسیار مهم است، به لطف هیدروکسید سدیم ایجاد می شود.

7. صنعت تصفیه آب

به لطف خوردگی هیدروکسید سدیم، فلزات سنگین را می توان از آب حذف کرد و همچنین می تواند اسیدیته آن را کاهش داده و pH آن را تنظیم کند. این جزء همچنین برای ایجاد محصولات دیگری که به نوبه خود بهداشت آب را درمان می کنند، استفاده می شود

این مطلب را هم بخوانید
نگاه دقیق تر به کاربرد سود پرک در شوینده ها

8. صنعت نساجی

سود سوزآور نیز در صنعت پارچه از الیاف به ویژه پنبه بسیار مفید است. در واقع، 90 درصد از کل پنبه‌ای که فروخته می‌شود باید فرآیندی را طی کند که در آن هیدروکسید سدیم درگیر است تا اطمینان حاصل شود که پنبه بهتر رنگی را که مطابق با آن است می‌گیرد یا بعداً سفید می‌شود.

آیا هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور برای تجارت خود می خواهید؟

اگر کسب‌وکار شما در یکی از این بخش‌ها است، به احتمال زیاد نیاز دارید که استفاده از سود سوزآور را در تولید محصولات خود ادغام کنید.

در شرکت پرک بندر امام ما به شما هیدروکسید سدیم را در فرمت ها و غلظت های مختلف، بسته به کاربری که می خواهید برای کمک به شما در ساخت محصولات تجاری داشته باشید، پیشنهاد می کنیم. یادآور می‌شویم که این جزء فقط برای استفاده حرفه‌ای است که می‌تواند چشم و پوست را تحریک کند، بنابراین باید توسط فردی واجد شرایط و با احتیاط زیاد کار شود.

اینها فرمت های سود سوزآور هستند که در فروشگاه ما پیدا می کنید، برخی از آنها برای یک بخش خاص طراحی شده اند:

  • مروارید سود سوزآور (1 کیلوگرم)
  • مینی مروارید سود سوزآور (25 کیلوگرم): ایده آل برای بخش مواد غذایی
  • سود سوزآور صنعتی (25 کیلوگرم)
  • 25% هیدروکسید سدیم مایع (25 لیتر)
  • سود کاستیک خالص شیمیایی (25 کیلوگرم)
 سود سوزآور برای تجارت
هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور برای تجارت

سخن آخر

امیدواریم تمام کاربردها و کاربردهای هیدروکسید سدیم در صنعت برای شما روشن شده باشد، حتما از خواص آن برای کسب و کار خود بهره ببرید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش