افزایش قیمت سدیم هیدروکسید

کاربرد سود پرک

افزایش قیمت سدیم هیدروکسید

مشخصات کاستیک سودا یا سدیم هیدروکسید

هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور ماده جامد سفید رنگی با فرمول شیمیایی NaOH است و از فرآیند الکترولیز سدیم کلرید محلول در ظروف الکترولیتی به دست می آید. این سود سوزآور نامیده می شود زیرا ماهیت آن بسیار خورنده است.

سود سوزآور یک ترکیب شیمیایی نسبتاً ساده است. از یک اتم سدیم (Na)، یک اکسیژن (O) و یک اتم هیدروژن (H) تشکیل شده است، به همین دلیل است که به آن هیدروکسید سدیم با نماد شیمیایی «NaOH» نیز می‌گویند.

هیدروکسید سدیم یک محصول پتروشیمی است و سالانه مقدار زیادی از آن در کشورهای مختلف تولید می شود. سدیم هیدروکسید با نام‌های سود سوزآور، سود سوزآور، مایع‌سازی و صابون مایع مایع شناخته می‌شود و پرمصرف‌ترین آن در ساخت صابون و مواد شوینده است. هیدروکسید سدیم به روش های مختلفی از جمله حاشیه سود 98 درصدی، گرانول های دانه ای و پودر هیدروکسید سدیم تولید می شود که هر کدام برای مصارف خاصی تولید می شوند.

سود سوزآور احتمالاً محصول کمتر شناخته شده فرآیند کلرآلکالی است، که روش الکترولیز مورد استفاده برای آزادسازی کلر (Cl) از کلرید سدیم (NaCl) موجود در نمک نمک است. هنگامی که تولید کنندگان مواد شیمیایی کلر تولید می کنند، در نهایت مقدار قابل مقایسه ای سود سوزآور تولید می کنند که از بسیاری جهات به اندازه همتای شیمیایی خود مفید است.

مهم است که بدانیم عبارات “سود سوز آور”، “هیدروکسید سدیم” و همگی به یک ترکیب شیمیایی NaOH اشاره دارند. این اصطلاحات در سراسر صنعت و در سراسر این راهنما به جای یکدیگر استفاده می شوند.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد سود پرک در محصولات کاغذ و چوبی
کاربردهای هیدروکسید سدیم
مشخصات کاستیک سودا یا سدیم هیدروکسید

مهمترین مواد شیمیایی صنعتی

سود سوزآور یک پایه یا ماده شیمیایی قلیایی بسیار خورنده است که به طور گسترده در چندین صنعت مختلف استفاده می شود. برخی از مصارف متداول عبارتند از تولید مواد شیمیایی ارگانیک، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، تولید صابون و مواد شوینده، تولید رنگ، کاغذ و سلولز، سفید کردن منسوجات، تولید شیشه و سرامیک، فرآوری مواد غذایی، تولید ابریشم مصنوعی، تولید سلول سوختی، تصفیه آب و لوله کشی. حاوی لیمو).

این در اشکال مختلف در صنعت موجود است و رایج‌ترین شکل‌های آن عبارتند از فلکس سود سوزآور و مروارید سود سوزآور. هیدروکسید سدیم به عنوان یک پایه قوی، از مهمترین مواد شیمیایی صنعتی و جاذب قوی رطوبت به شمار می رود.

وقتی با آب حل شود یا با اسید خنثی شود، مقدار قابل توجهی گرما تولید می کند. بیشتر به صورت محلول آبی، معمولاً تا 50 درصد غلیظ می شود، اما بسیاری از غلظت های دیگر بسته به کاربرد ترکیب به صورت تجاری در دسترس هستند.

سود سوزآور نیز به صورت گلوله جامد کنسانتره، پولک یا ذوب فله (حدود 98 درصد غلظت) معامله می شود. به هر محلولی که مایعات به رنگ سفید مایل به شیری تا قهوه ای مایل به زرد است، “سودا لی” نیز گفته می شود.

موارد استفاده از هیدروکسید سدیم

به دلیل فاکتورهای سود سوزآور، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. در صنایع غذایی: صنایع شیر، کنسروسازی، شیرین سازی زیتون، تصفیه آب، تولید شکلات، تولید کاکائو و کارامل، شستشوی سبزیجات و میوه ها، نوشابه، تصفیه روغن، تولید شکر و شکر.

این مطلب را هم بخوانید
سدیم هیدروکسید را از کجا تهیه کنیم؟

در صنایع فلز و آبکاری: فلز، روی، آلومینیوم، گالوانیزه و آبکاری، شیشه. صنعت باتری و خنثی کردن اسید و باتری، صنعت داروسازی.

الکل و لوازم آرایشی، صنایع مصرف کننده چربی، چرم و نساجی، صنعت و صنعت رنگرزی، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت مقوا و کاغذ، بسته بندی سود برگ (سودا سوزآور)، گل حفاری، مواد شوینده و صابون سازی، بیودیزل، اچ آلومینیوم، مصارف خانگی، هضم بافت، رنگ زدایی مواد سلولزی و خمیر و کاغذ.

خواص سود سوزآور

  • جامد سفید
  • بسیار سوزاننده
  • پایه قوی
  • محلول در آب، اتانول و متانول
  • به راحتی آب (هیگروسکوپیک) و دی اکسید کربن را از هوا جذب می کند
  • الکترولیت قوی
  • فرار نیست، می تواند به راحتی در هوا به عنوان یک آئروسل افزایش یابد
  • انحلال سود سوزآور جامد در آب در شرایط بسیار گرمازا

بسته بندی سدیم هیدروکسید

بسته بندی های مختلفی برای سود سوزآور صنعتی وجود دارد، زیرا سود سوزآور / هیدروکسید سدیم یک محصول شیمیایی است که بهتر است در کیسه pp که لمینت شده است بسته بندی شود و اجازه ورود رطوبت به کیسه را نمی دهد، همچنین برای حمل و نقل و کاهش هزینه های کارگری، ما بسته بندی می کنیم. می توان کیسه ها را در جمبو بگ 1 MT یا پالت های 1 MT قرار داد.

هیدروکسید سدیم و کاستیک درجه مواد غذایی در ظرف فلزی ایمن که سودا را از رطوبت و شرایط مرطوب دور نگه می دارد، هیدروکسید آبدوست است به این معنی که نه تنها رطوبت و آب را جذب می کند بلکه به طور فعال هر رطوبت یا آبی را که در معرض آن قرار می گیرد جذب می کند.

این مطلب را هم بخوانید
خرید هیدروکسید پتاسیم در ایران 

25 کیلوگرم ورقه ورقه 2 لایه PP (1 تن کیسه بزرگ یا پالت با روکش اختیاری است).

کاربردهای هیدروکسید سدیم چیست؟

  1.  هیدروکسید سدیم برای تولید صابون و مواد شوینده و شوینده استفاده می شود.
  2.  از هیدروکسید سدیم در صنعت کاغذ استفاده می شود.
  3.  هیدروکسید سدیم در صنعت چرم و دباغی.
  4.  هیدروکسید سدیم در صنایع پتروشیمی و استخراج از چاه های نفت.
  5.  هیدروکسید سدیم در تصفیه آب.
  6.  هیدروکسید سدیم در صنعت پارچه.
  7.  هیدروکسید سدیم در تولید لبنیات.
  8.  خنثی کردن اسید و باتری ها.
  9. صنایع غذایی، شیر و کنسرو.
  10.  صنایع فلزی و شیشه، روی، آلومینیوم، گالوانیزه و آبکاری. هیدروکسید سدیم به طور گسترده در صنایع استفاده می شود و به همین دلیل است که میلیون ها نفر سالانه در سراسر جهان تولید می کنند.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی مشخصات سدیم هیدروکسید و کاربردهای آن در صنایع مختلف پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل بفرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش