سدیم هیدروکسید پرک و سود سوزآور

سدیم هیدروکسید پرک

سدیم هیدروکسید پرک و سود سوزآور

سدیم هیدروکسید پرک و سود سوزآور

پودر سفید کننده و هیدروکسید سدیم ترکیبات شیمیایی هستند که از نمک معمولی (کلرید سدیم) تولید می شوند. نام شیمیایی پودر سفید کننده کلسیم هیپوکلریت و فرمول آن CaO(Cl)2 است. سدیم هیدروکسید معمولاً به عنوان سود سوزآور شناخته می شود، همچنین یک ترکیب معدنی است که برای ساخت صابون، ابریشم مصنوعی و غیره استفاده می شود. فرمول شیمیایی سدیم هیدروکسید NaOH است.

سدیم هیدروکسید
سدیم هیدروکسید پرک

خواص فیزیکی هیدروکسید سدیم چیست؟

  • شماره ثبت CAS: 1310-73-2
  • نام های دیگر: سود سوزآور، لیمو
  • موارد استفاده اصلی: تولید سایر مواد شیمیایی و استفاده در بسیاری از فرآیندهای تولید.
  • شکل ظاهری: بی رنگ – جامد سفید.
  • بو: بی بو

سود سوزآور (هیدروکسید سدیم) چیست؟

در حال حاضر، این مواد شیمیایی به صورت تجاری تولید می شوند و در طیف گسترده ای از محصولات، از جمله پاک کننده های تخلیه، پاک کننده های اجاق گاز و مواد شوینده ماشین ظرفشویی استفاده می شوند. مواد شیمیایی لیمو بسیار خورنده هستند و در صورت مصرف یا تماس پوستی یا چشمی باعث سوختگی شدید و آسیب بافتی می شوند. به دلیل وجود لیمو در انواع پاک کننده های خانگی، شایع ترین راه مواجهه با لیمو از طریق بلع است.

سود سوزآور در یک مخزن فولادی با پوشش لاستیک ذخیره می شد. در طول سال ها، آب باران به شکاف بین پایه مخزن و پایه بتنی نفوذ کرده و باعث خوردگی می شود که توسط دمای بالای مایع (80 درجه سانتیگراد یا 175 درجه فارنهایت) تسریع می شود. خوشبختانه یک نشتی کوچک مشاهده شد و مخزن از حالت استفاده خارج و تخریب شد. بیرونی ترین پایه پایه به شدت خورده شده بود. احتمال خوردگی مشخص شده بود اما با این وجود بازرسی نتوانست آن را تشخیص دهد.

این مطلب را هم بخوانید
کاربردهای سود سوزآور چیست؟

سود سوزآور (هیدروکسید سدیم) محصول جانبی تولید کلر است. در تولید تناژ رتبه سوم را دارد و به طور گسترده در فرآیندهایی مانند تولید صابون و مواد شوینده، بازیافت لاستیک، تولید نفت، تولید ابریشم مصنوعی، و در صنعت خمیر و کاغذ و در بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می شود. معمولاً به عنوان غلظت‌های 50 و 73 درصد و همچنین 100 درصد NaOH به‌عنوان پولک یا جامد به بازار عرضه می‌شود، اما کاربردهای تجاری اغلب شامل غلظت‌های پایین‌تر است.

پردازش سود سوزآور

سود سوزآور (هیدروکسید سدیم، NaOH) معمولاً به عنوان محلول 50٪ به بازار عرضه می شود. از آنجایی که غلظت محلول NaOH تولید شده توسط سلول غشایی 24% تا 35% است، محلول باید توسط فرآیند تبخیر متراکم شود. در گذشته، اواپراتور از نوع گردش اجباری رایج بود. اما امروزه به دلیل کارایی بالا، معمولا از نوع فیلم نوردی یا اواپراتور از نوع فیلم سقوطی استفاده می شود. به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی مورد استفاده در فرآیند تراکم، یک اواپراتور چند اثره صرف نظر از نوع اواپراتور استفاده می شود.

خواص فیزیکی سود سوزآور
خواص فیزیکی سود سوزآور (هیدروکسید سدیم)

مراحل تولید سود سوزآور

سود سوزآور (NaOH) یکی از مهمترین ذخایر خوراک شیمیایی است که مجموع تولید سالانه آن 106 تن است. NaOH در شیمی آلی، در تولید آلومینیوم، در صنعت کاغذ، در صنایع غذایی، در ساخت مواد شوینده و غیره استفاده می شود. سود سوزآور یک محصول مشترک در تولید کلر است که 97 درصد آن را مصرف می کند. محل توسط الکترولیز کلرید سدیم.

سود سوزآور بر اکثر مواد فلزی، به ویژه در دماها و غلظت های بالا، تأثیر تهاجمی دارد. با این حال، برای مدت طولانی شناخته شده است که نیکل مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی در برابر سود سوزآور در تمام غلظت ها و دماها نشان می دهد.

این مطلب را هم بخوانید
سود سوزآور چقدر طول می کشد تا اثر کند؟

علاوه بر این، به جز در غلظت‌ها و دماهای بسیار بالا، نیکل در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش مقاوم است. بنابراین، آلیاژهای استاندارد نیکل 200 (EN 2.4066/UNS N02200) و آلیاژ 201 (EN 2.4068/UNS N02201) در این مراحل تولید سود سوزآور، که به بالاترین مقاومت در برابر خوردگی نیاز دارند، استفاده می‌شوند. کاتدهای موجود در سلول الکترولیز مورد استفاده در فرآیند غشایی نیز از ورقه های نیکل ساخته شده اند. واحدهای پایین دست برای تغلیظ مشروب نیز از نیکل ساخته شده اند.

آنها بر اساس اصل تبخیر چند مرحله ای عمدتاً با اواپراتورهای فیلم در حال سقوط عمل می کنند. در این واحدها از نیکل به شکل لوله یا ورق لوله برای مبدل های حرارتی پیش از تبخیر، به عنوان ورق یا صفحات روکش دار برای واحدهای پیش تبخیر و در لوله ها برای انتقال محلول سود سوزآور استفاده می شود. بسته به سرعت جریان، کریستال‌های سود سوزآور (محلول فوق اشباع) می‌توانند باعث فرسایش لوله‌های مبدل حرارتی شوند که باعث می‌شود بعد از یک دوره عملیاتی ۲ تا ۵ ساله تعویض شوند.

فرآیند اواپراتور فیلم سقوط برای تولید سود سوزآور بسیار غلیظ و بی آب استفاده می شود. در فرآیند فیلم سقوط که توسط Bertrams توسعه یافته است، نمک مذاب در دمای حدود 400 درجه سانتیگراد به عنوان محیط گرمایش استفاده می شود. در اینجا باید از لوله های ساخته شده از آلیاژ نیکل کم کربن 201 (EN 2.4068/UNS N02201) استفاده شود زیرا در دماهای بالاتر از حدود 315 درجه سانتیگراد (600 درجه فارنهایت) محتوای کربن بالاتری از آلیاژ استاندارد نیکل 200 (EN 2.4066/UNS N02200) است. ) می تواند منجر به بارش گرافیت در مرزهای دانه شود.

این مطلب را هم بخوانید
شرکت های تولید کننده سود پرک

نیکل ماده ترجیحی برای ساخت اواپراتورهای سود سوزآور است که در آن فولادهای آستنیتی قابل استفاده نیستند. در حضور ناخالصی‌هایی مانند کلرات‌ها یا ترکیبات گوگردی – یا زمانی که به استحکام بالاتری نیاز است – در برخی موارد از مواد حاوی کروم مانند آلیاژ 600 L (EN 2.4817/UNS N06600) استفاده می‌شود. همچنین برای محیط های سوزاننده، آلیاژ 33 حاوی کروم بالا (EN 1.4591/UNS R20033) مورد علاقه است. اگر قرار است از این مواد استفاده شود، باید اطمینان حاصل شود که شرایط عملیاتی باعث ایجاد ترک خوردگی تنشی نمی شود.

 تولید سود سوزآور
مراحل تولید سود سوزآور

سخن آخر

برای خرید و سفارش سود پرک یا سود سوزآور از شرکت پرک بندر امام، از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس حاصل بفرمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سود پرک، مقالات وب سایت را مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش