نگهداری سود پرک یا سود سوزآور

نگهداری سود پرک یا سود سوزآور

کاربرد و نگهداری سود پرک یا سود سوزآور

سدیم هیدروکسید که به نام سود سوزآور نیز شناخته می شود، یک ماده معدنی جامد و سفید رنگ با فرمول شیمیایی NaOH، با نقطه ذوب 318 درجه سانتی گراد و چگالی 2.13 است. این ماده به راحتی می تواند رطوبت و دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب کند و در نتیجه هیدروکسید سدیم در هنگام حمل و نقل زیر پوشش محافظ لازم قرار گیرد. هیدروکسید سدیم نیز هنگام حل شدن در آب گرمای زیادی تولید می کند.

این ترکیب در تماس با پوست دارای اثر خورندگی است و در هنگام استفاده باید به آن توجه کرد تا از اثرات تحریک کننده آن جلوگیری شود. همچنین هنگام اندازه گیری وزن دقیق سدیم هیدروکسید، این کار باید به سرعت و در محیط خشک انجام شود تا در اثر جذب رطوبت هوا، وزن سدیم هیدروکسید افزایش نیابد. درزگیرهای هیدروکسید سدیم به عنوان محلول های قلیایی قوی در آب شناخته می شوند، به این معنی که آنها به طور کامل از یون های Na + و OH- در آب جدا می شوند. هیدروکسید سدیم جامد بیشتر به صورت فلیک، گرانول و بلوک قالب به فروش می رسد.

تاریخچه هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم در اصل توسط صابون سازان تولید می شد. دستورالعمل ساخت سدیم هیدروکسید توسط یک محقق مسلمان قرن سیزدهم، المختاره، در کتاب فی فیونون من السنه، گردآوری شده توسط المظفر یوسف بن عمر بن علی بن رسول، پادشاه یمن، آمده است. شیمیدان و باستان شناس انگلیسی هنری ارنست استاپلتون (1878-1962) شواهدی ارائه کرد که محمد زکریای رازی هیدروکسید سدیم را می دانست. این دستورالعمل شامل عبور مقادیر متوالی آب از مخلوطی از قلیایی حاوی خاکستر علف خاکستر شور و آهک خام برای به دست آوردن هیدروکسید سدیم بود. صابون سازان اروپایی نیز از همین دستورالعمل پیروی کردند.

این مطلب را هم بخوانید
آیا سود سوزآور باعث سرطان می شود؟

کاربردهای هیدروکسید سدیم

استفاده از هیدروکسید سدیم از سود سوزآور جامد در تولید کاغذ است. اصولاً خمیر کاغذ به دو صورت مکانیکی و شیمیایی تولید می شود. هیدروکسید سدیم باید توجه داشت که روش مکانیکی معمولا برای تولید کاغذهای ارزان قیمت استفاده می شود. در روش های شیمیایی تهیه خمیر کاغذ معمولاً از سود سوزآور جامد (هیدروکسید سدیم) و سولفیت سدیم یا سولفیت هیدروژن کلسیم استفاده می شود و مواد اولیه کاغذ سازی توسط سود سوزآور و سولفید سدیم فرآوری (پخت) می شود.

کاربرد هیدروکسید سدیم در صنعت آلومینیوم برای حل کردن سنگ معدن بوکسیت که ماده اولیه تولید آلومینیوم است و رسوب آلومینا استفاده می شود. هیدروکسید سدیم همچنین برای روشن کردن محصولات آلومینیومی از نظر شیمیایی استفاده می شود. در صنعت صابون سازی، هیدروکسید سدیم به چربی در صابون های سدیم محلول در آب (فرایند صابون سازی) در صنعت نساجی استفاده می شود. اگر بخواهیم از هیدروکسید سدیم در فرآیند تولید روغن و صنعت پالایش استفاده کنیم، می توانیم از نقش هیدروکسید سدیم به عنوان جاذب دی اکسید کربن در مقاطع سبک و به عنوان جاذب سولفیدها در تصفیه بخش های مختلف روغن استفاده کنیم.

وی همچنین هیدروکسید سدیم همراه با کلر را برای فرآیند شیرین سازی هیپوکلریت که فرآیندی برای حذف انواع ترکیبات گوگردی است، ذکر کرد. هیدروکسید سدیم به عنوان یک پایه قوی یکی از مهمترین مواد شیمیایی صنعتی است. به عنوان مثال، تولید سود در ایالات متحده در سال 1980، 12 میلیون تن بود.

تولید این ماده شیمیایی اساسی؛ که در تولید انواع مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد، از 60390 کیلوتن در سال 2012 به 72103 کیلوتن در سال 2016 افزایش یافته است که میانگین رشد 4.53 درصدی را نشان می دهد. چین بزرگترین سودساز جهان هیدروکسید سدیم است که 45.55 درصد از سهم بازار صنعت هیدروکسید سدیم در سال 2016 را به خود اختصاص داده است.

این مطلب را هم بخوانید
سودپرک 8% و راهکار عالی برای شستشو مواد شیمیایی

به ترتیب 42.79 درصد و 20.29 درصد در سال 2016. زمینه های مختلف کاربرد هیدروکسید سدیم از جمله در تولید مواد شیمیایی، ابریشم مصنوعی، خمیر و کاغذ، در تولید رنگ، آلومینیوم، پتروشیمی و منسوجات، صابون و مواد شوینده. محلول قلیایی هیدروکسید سدیم استاندارد نیز در آزمایشگاه ها برای تعیین غلظت اسیدهای ناشناخته در تیتراسیون اسید باز استفاده می شود. در صنایع غذایی از این ماده برای رفع تلخی زیتون استفاده می شود.

هیدروکسید سدیم در کارخانه ها به دو صورت مایع و جامد تولید می شود. سدیم هیدروکسید مایع با خلوص 50% و 33% موجود است. کاربردهای پرک های هیدروکسید سدیم در صنعت بسیار گسترده است. صنایع مختلف از این ماده با رویکردهای متفاوتی استفاده می کنند. برخی از این صنایع عبارتند از:

  1. هیدروکسید سدیم در صنایع رنگرزی
  2. هیدروکسید سدیم، در تولید کارتن و کاغذ
  3. هیدروکسید سدیم در صنایع چرم و نساجی
  4. هیدروکسید سدیم در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
  5. هیدروکسید سدیم در خنثی سازی اسید و تولید باتری
  6. هیدروکسید سدیم در چربی سوزها و سایر صنایع مرتبط
  7. هیدروکسید سدیم در صنایع غذایی، صنایع لبنی، کنسروسازی
  8. هیدروکسید سدیم در کارخانه نوشیدنی، کارخانه قند، کارخانه روغن
  9. هیدروکسید سدیم در صنایع داروسازی، الکل و آرایشی و بهداشتی
  10. هیدروکسید سدیم در صنایع فلزی و تولید شیشه روی، آلومینیوم، گالوانیزه و آبکاری
  11. هیدروکسید سدیم مورد استفاده در صنعت نفت و گاز
  12. هیدروکسید سدیم مورد استفاده در صنایع نظامی
  13. هیدروکسید سدیم برای صنایعی که در معرض عوامل بیماری زا هستند استفاده می شود

هیدروکسید سدیم، شرایط نگهداری و نکات ایمنی

محلول هیدروکسید سدیم می تواند به راحتی پروتئین ها و چربی ها را در بافت های زنده از طریق هیدرولیز آمید و هیدرولیز استر تجزیه کند و منجر به سوختگی های شیمیایی و احتمالاً کوری دائمی شود. ارتباط چشمی برقرار کن. قلیایی جامد هیدروکسید سدیم همچنین می تواند ماهیت خورنده خود را در حضور آب مانند بخار آب نشان دهد.

این مطلب را هم بخوانید
NaOH بر روی مواد و واکنش‌های شیمیایی مختلف چه تاثیری دارد؟

بنابراین هنگام استفاده از این مواد شیمیایی یا محلول های آنها باید همیشه از تجهیزات حفاظتی مانند دستکش لاستیکی، لباس ایمنی و محافظ چشم استفاده شود. روش استاندارد اولیه برای شستشوی ماده هیدروکسید سدیم از روی پوست، مانند سایر مواد خورنده، شستشو با آب فراوان است. شستشو باید حداقل 10 تا 15 دقیقه ادامه یابد.

علاوه بر این، انحلال هیدروکسید سدیم بسیار داغ است و گرمای حاصل می تواند باعث سوختگی حرارتی یا مواد قابل اشتعال شود. هیدروکسید سدیم نیز هنگام واکنش با اسید گرما تولید می کند.

هیدروکسید سدیم همچنین کمی خورنده شیشه است که می تواند به شفافیت آن آسیب برساند یا اتصالات شیشه ای را به هم ببندد. هیدروکسید سدیم همچنین برای بسیاری از فلزات، مانند آلومینیوم، که با قلیایی واکنش می دهد و گاز هیدروژن قابل اشتعال در سطح تماس تولید می کند، خورنده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش