سود پرک خوراکی چیست؟

سود سوزآور پرک

سود پرک خوراکی چیست؟

سود پرک خوراکی چیست؟

صابون ها: سود پرک خوراکی – عمدتاً در پولک یا مروارید – در ساخت صابون استفاده می شود. با این حال، به دلیل خواص بسیار قلیایی آن، باید با احتیاط استفاده شود زیرا اثر خورنده آن می تواند برای پوست مضر باشد.

  • تصفیه آب: همانطور که برای استخرهای شنا، استفاده از سود سوزآور برای تصفیه آب با هدف کنترل سطوح pH و همچنین برای بازسازی تبادل یونی و تولید هیپوکلریت از سدیم خاک انجام می شود.
  • فرآیند نساجی پنبه: در طول تولید مواد خام برای صنعت مد، 90 درصد از کل پنبه را شستشو می دهد که به پارچه کمک می کند تا مواد سفید کننده را بهتر جذب کند. بنابراین، سود سوزآور برای شستشو و خیساندن پارچه ها استفاده می شود.
  • صنایع غذایی: موارد استفاده از سود سوزآور در صنایع غذایی شامل مواردی مانند برداشتن پوست سیب زمینی، گوجه فرنگی و میوه های مختلف، ساخت چربی ها و روغن های خوراکی و ضماد کردن زیتون است.
    فرآورده های نفتی: صنعت نفت و گاز طبیعی از سود سوزآور در ساخت محصولاتی مانند گل تزریقی و در تزریق قلیایی میادین نفتی برای افزایش استخراج نفت استفاده می کند.
سود پرک چیست؟
مزایای سود پرک

سود سوزآور در آب چه می کند؟

با توجه به ویژگی های سود سوزآور، واکنش آن با آب می تواند خورنده شود، زیرا دمای بالا آزاد می شود. این مخلوط برای افرادی که با آن کار می کنند خطر بالایی دارد، زیرا می تواند به پوست و چشم آسیب برساند.

به همین دلیل است که لازم است تمام اقدامات پیشگیرانه برای استفاده صحیح از این ماده شیمیایی انجام شود، زیرا در هر زمانی که سوء استفاده وجود داشته باشد، ممکن است حوادثی رخ دهد.

اگرچه واکنش آن در آب می تواند خورنده باشد، اما یک جزء ضروری برای ساخت استخرهای شنا و محصولات تصفیه آب است. همانطور که قبلا ذکر کردیم، خواص قلیایی آن برای حفظ pH مناسب ایده آل است، در حالی که هیپوکلریت سدیم، ماده ای با ظرفیت ضدعفونی کننده و اکسید کننده تولید می شود.

سود سوزآور چقدر خطرناک است؟

همانطور که قبلا ذکر شد، سود سوزآور ماده ای است که به دلیل واکنش خورنده ای که ایجاد می کند، در هنگام کار با آن نیاز به مراقبت بالایی دارد. جابجایی و نگهداری آن نقاطی هستند که نیاز به بیشترین دقت دارند زیرا تماس با عناصری که باعث واکنش می شود می تواند باعث بروز حادثه شود.

این مطلب را هم بخوانید
چرا استفاده از سود سوزآور در ماشین ظرفشویی برای کل ساختمان مضر است؟

برخی از عناصری که می توانند باعث واکنش نامطلوب شوند فلزاتی مانند قلع، آلومینیوم، روی و برنز هستند. در محیط های مرطوب نیز می توانند به دلیل تولید هیدروژن، یک گاز قابل اشتعال، واکنش نشان دهند. سایر موادی که باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از:

  • اسیدها
  • مایعات قابل اشتعال.
  • هالوژن های آلی
  • ترکیبات نیتروزو
  • فلزات آمفوتریک

ویژگی های سود سوزآور

همانطور که در بالا ذکر شد، معمولاً به شکل های مختلف به صورت تجاری یافت می شود، البته بیشتر یافت می شود که این محصول به صورت مایع در بازار یافت می شود و ظاهری شفاف و بی بو شبیه آب دارد. اگر رنگ آن کاملاً شفاف نباشد یا کدورت داشته باشد به این معنی است که با جذب CO2 کربنات سدیم است.

در حالت جامد و در دمای اتاق سفید و بی بو است. به این ترتیب از آنجایی که رطوبت سنجی است، بسیار در آب حل می شود، یعنی این قابلیت را دارد که رطوبت محیط را به راحتی جذب کند.

به دو روش تولید می شود:

  • سلول های الکترولیتی

گفته می شود که بیشترین سود سوزآور از طریق این روش تولید می شود که شامل تجزیه نمک با استفاده از سه فناوری دیافراگم، کاتد جیوه و سلول های غشایی است.

روش سلول دیافراگمی مبتنی بر فناوری ایالات متحده است و شامل سه مرحله است: تصفیه آب نمک (آب اشباع شده با نمک)، بخش الکترولیتی (محل انجام واکنش های مورد نظر) و تصفیه محصول (با غلظت 12٪). .

به نوبه خود، روش سلول کاتد جیوه – که در اروپا مستقر است – مشابه روش دیافراگمی است، با این تفاوت که نمک در حالت جامد وارد سلول می شود. علاوه بر این، اگرچه درست است که انرژی بیشتری با این فرآیند مصرف می شود، اما نتیجه محصول خالص تری است که برای تضمین خلوص آن نیازی به فرآیندهای کمکی ندارد.

این مطلب را هم بخوانید
فرآیند تولید سود سوزآور

در نهایت، فرآیند غشایی به عنوان نوآورانه ترین و کم مصرف ترین فناوری از این سه مورد در نظر گرفته می شود. بر خلاف دو مورد دیگر، در این محصول یک محصول با غلظت 35٪ به دست می آید زیرا غشای زنده اجازه انتشار گازها را در طول فرآیند نمی دهد.

فرآیند واکنش شیمیایی

این فرآیند شامل واکنش کربنات سدیم (Na2CO3) با هیدروکسید کلسیم (Ca[OH]2) برای تشکیل هیدروکسید سدیم (NaOH) و کربنات کلسیم (CaCO3) است.

خاصیت قلیایی سود سوزآور زیاد است، یعنی توانایی خنثی کردن اسیدها یا بالا بردن PH را دارد، یکی از دلایلی که استفاده از آن بسیار گسترده است همین است. علاوه بر این، تماس با فلزاتی مانند آلومینیوم، منیزیم، روی، قلع و برنز باعث آزاد شدن گاز هیدروژن می شود که بسیار قابل اشتعال و انفجار است.

هیدروکسید سدیم به دلیل ترکیباتش در تماس با آب و اسیدها به شدت واکنش نشان می دهد. اگر در آنها حل شود، مقدار زیادی گرما آزاد می کند و خاصیت احتراق پیدا می کند.

سود سوزآور برای چه مواردی استفاده می شود؟

از آنجایی که این محصول همه کاره است، به طور گسترده در محیط های خانگی و صنعتی استفاده می شود. برخی از محبوب ترین کاربردهای آن عبارتند از:

مواد شیمیایی: سود سوزآور جزء ضروری در ساخت برخی از مواد شیمیایی برای صنایع مختلف است. یکی از موادی که به لطف استفاده از هیدروکسید سدیم تولید می شود آلومینا از بوکسیت است. علاوه بر این، به دلیل خاصیت قلیایی قوی و سهولت ذخیره سازی، برای کنترل pH، به ویژه در خنثی سازی اسیدهای باقیمانده استفاده می شود. همچنین در تمیز کردن گازهای زائد، کاتالیز و استخراج سوزاننده استفاده می شود.
می خواهید کاتالوگ ما را بدانید، با ما تماس بگیرید.

خمیر و کاغذ: برای صنایع تولید کاغذ، از سود سوزآور در پخت خمیر کرافت و استخراج لیگنین در طی مراحل سفید کردن خمیر استفاده می شود. به دلیل خواصی که برای حذف ناخالصی ها دارد، به ویژه در فرآیند استخراج مفید است.
محصولات پاک کننده: سود سوزآور چه به عنوان ترکیبی برای ایجاد سایر محصولات پاک کننده و چه به عنوان یک جزء مستقیم، نقش زیادی در این صنعت ایفا می کند. به عنوان یک معرف برای تولید نمک های سدیم اسیدهای سولفونیک آلی و هیپوکلریت سدیم استفاده می شود. به عنوان یک ترکیب منفرد در محصولاتی برای تمیز کردن اجاق ها یا برای رفع گرفتگی لوله ها بسیار مفید است.
کنترل pH در استخرها: همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم سود سوزآور امکان کنترل PH را فراهم می کند، به همین دلیل برای درمان استخرهایی ایده آل است که باید دارای سطح اسیدی 7.2 و 7.6 باشند تا کلر به عنوان یک ماده موثر باشد. ماده ضد عفونی کننده و تصفیه کننده شاید باورش سخت باشد که هیدروکسید سدیم در کنترل pH موثر است زیرا یک ماده بسیار قلیایی در نظر گرفته می شود، اما اگر به درستی رقیق شود با اسید کلریدریک واکنش داده و آن را خنثی می کند.

این مطلب را هم بخوانید
بهره‌گیری از مزایای تمیز کردن محصولات با استفاده از سود سوزآور

در صورت رهاسازی تصادفی، تأسیسات یا منطقه آسیب دیده باید به طور کامل تخلیه شود و فقط پرسنل آموزش دیده برای انجام عملیات پاکسازی باید اجازه ورود به محل را داشته باشند.

در مورد عناصر ایمنی که باید مورد استفاده قرار گیرند، مهم است که اپراتورهایی که وظیفه کار با سود سوزآور را بر عهده دارند، لباس محافظ، محافظ یا ماسک صورت، ماسک صورت، دستکش صنعتی، چکمه و عینک ایمنی مخصوص داشته باشند.

بسته بندی سود پرک
بساه بندی سود پرک چیست؟

برای نگهداری محصول مهم است که در مناطق خشک و تمیز انجام شود و از نگهداری آن در مخازن زیرزمینی یا نزدیک اسیدهای قوی، آب یا فلزاتی مانند آلومینیوم، منیزیم، روی، قلع و برنز خودداری شود. بهترین راه برای جلوگیری از برخورد با حوادث، داشتن پرسنل آموزش دیده برای کار با این محصولات است. ما در شرکت پرک بندر امام دوره ها و آموزش هایی را برای اطمینان از یکپارچگی کل تیم کاری شما ارائه می دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش