کاربرد سود سوزآور در پالایشگاه ها 

کاربردهای کاستیک سودا

کاربرد سود سوزآور در پالایشگاه ها 

سود سوزآور چیست؟

سود سوزآور (سدیم هیدروکسید (NaOH)) به عنوان لیوان نیز شناخته می شود. این یک قلیایی قوی است که برای افزایش یا حفظ pH و قلیاییت در گل حفاری و فراکسیون های نفتی استفاده می شود.

TCI China سود کاستیک را به شکل تکه، دانه یا مایع ارائه می دهد. برخی از صنایع پولک یا مهره را ترجیح می دهند زیرا برای حمل و نقل ایمن تر در نظر گرفته می شود. نسخه مایع نیز موجود است. مقدار سود سوزآور مورد نیاز برای دستیابی به مقدار PH مورد نظر ممکن است تحت تأثیر محصولات مختلف مایع حفاری و فعالیت های مرتبط باشد.

سود سوزآور راه حل های زیادی برای کمک به حفاری و کسری ارائه می دهد. به حل شدن ترکیبات اسیدی کمک می کند، به کاهش خورندگی سیالات حفاری مبتنی بر آب کمک می کند، سرعت هیدراتاسیون رس های پراکنده را افزایش می دهد و در گل های حفاری مبتنی بر آهک، حلالیت آهک را کاهش می دهد.

کاربرد کاستیک سودا
سود سوزآور چیست؟

آماده سازی و مراحل تولید کاستیک سودا

هنگامی که دانه های سود سوزآور با آب مخلوط می شوند، گرما تولید می شود. همیشه کاستیک سودا را به آب اضافه کنید و مراقب حباب زدن و پاشیدن آن باشید.

دانه های سود سوزآور باعث سوختگی شدید می شود و باید همیشه از تماس پوست و چشم خودداری شود. برای جلوگیری از تماس، از پیش بند محافظ، لباس کامل، دستکش لاستیکی، عینک و ماسک صورت استفاده کنید.

در صورت تماس فوراً به مدت 15 دقیقه با آب بشویید. در صورت تداوم سوزش یا اگر ناحیه تماس با آن ملتهب است، به پزشک مراجعه کنید.

تجهیزات حفاظت فردی (PPE)

  • محافظت از چشم / صورت – از عینک های شیمیایی و محافظ های صورت استفاده کنید.
  • محافظت از پوست – از دستکش های مناسب مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده کنید. لباس مناسب مقاوم در برابر مواد شیمیایی بپوشید. استفاده از پیش بند ضد آب توصیه می شود. در مواردی که تماس احتمالی وجود دارد، از دستکش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی، کت و شلوار شیمیایی، چکمه های لاستیکی، و عینک ایمنی شیمیایی به علاوه محافظ صورت استفاده کنید. دیگر
  • حفاظت تنفسی – ماسک گرد و غبار مورد تایید NIOSH (ایالات متحده) یا CSA (کانادا) یا فیس فیلتر کننده برای راحتی کارگران در مناطق با تهویه ضعیف توصیه می شود. از ماسک تنفسی فیلتر ذرات برای غلظت ذرات بیش از حد مجاز مواجهه شغلی استفاده کنید.
  • خطرات حرارتی – در صورت لزوم از لباس های محافظ حرارتی مناسب استفاده کنید.
این مطلب را هم بخوانید
سود پرک در شیشه مخدر [هیدروکسید سدیم در مواد مخدر]

کاربرد سود سوزآور در پالایشگاه ها

کاربردهای سود سوزآور یا هیدروکسید سدیم در صنایع مختلف دیده می شود و به طور کلی در فرآیندهایی مانند ساخت دارو و تصفیه بوکسیت در صنایع مرتبط با مواد غذایی و پالایش نفت نقش حیاتی ایفا می کند.

در ادامه می توانید با جزئیات بیشتری در مورد کاربردهای سود سوزآور آشنا شوید.

  • تولید غذا

سود سوزآور در چندین کاربرد فرآوری مواد غذایی مانند درمان زیتون استفاده می شود. همچنین به قهوه ای شدن چوب شور کمک می کند تا ویژگی های ترد به آنها بدهد. این جزء برای از بین بردن پوست گوجه فرنگی، سیب زمینی و سایر میوه ها و سبزیجات برای کنسرو استفاده می شود.

همچنین به عنوان یک عنصر در نگهداری مواد غذایی عمل می کند که به جلوگیری از رشد قارچ ها و باکتری ها در غذا کمک می کند. برای جزئیات بیشتر مقاله کاربرد سود سوزآور در صنایع غذایی را مطالعه کنید.

  • محصولات چوبی و کاغذی

در بسیاری از فرآیندهای کاغذسازی، چوب با محلولی حاوی سولفید سدیم و هیدروکسید سدیم درمان می شود. این مفهوم منجر به سلولز خالص می شود که اساس تولید ورق های کاغذ است.

بیشتر ناخالصی ها مانند لیگنین، اولئورزین و موم ها با استفاده از سود سوزآور در صنعت خمیر و کاغذ از چوب خام جدا می شوند.

در فرآیند بازیافت کاغذ، از هیدروکسید سدیم برای جدا کردن جوهر از الیاف کاغذ استفاده می‌شود و امکان استفاده مجدد از آنها را فراهم می‌کند.

  • تصفیه آب

در فرآیند تصفیه آب می توان از سود سوزآور در 3 مورد استفاده کرد:

آب سخت

آب سخت به حالتی از آب گفته می شود که دارای ناخالصی هایی مانند منیزیم و کلسیم باشد. این یک مشکل است و با افزودن سود سوزآور به آب سخت می توان آن را به راحتی حل کرد. این می تواند آب سخت را با چسبیدن به ناخالصی ها و ساخت ترکیبات سنگین به آب نرم تبدیل کند. ترکیبات سنگین را نمی توان شناور کرد و در مخزن آب ته نشین کرد و در نتیجه آب نرمی ایجاد می شود که به آن آب بدون ناخالصی می گویند.

استفاده از آب سخت مشکلاتی را ایجاد می کند. این مسائل شامل روال زندگی روزمره ما مانند نوشیدن آب، شستن دست ها و شستن لباس می شود. این نه تنها به آن محدود نمی شود، بلکه در واقع، فرآیندهای صنعتی مبتنی بر آب مانند خراب کردن لوله های فلزی و تأمین کارخانه های آب پاک را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین در مجموع با استفاده از سود سوزآور می توان آب سخت را به آب نرم تبدیل کرد که به رفع مشکلات استفاده از آب سخت کمک می کند.

این مطلب را هم بخوانید
کاربرد کاستیک سودا در بازیافت کاغذ

مواد خطرناک

سرب و مس ممکن است گران نباشند، اما مطمئناً فلزات ارزشمندی هستند. با این حال، هنگامی که آنها در آب حل می شوند، به عنوان مضرترین مواد به حساب می آیند، بنابراین برای ایمنی مصرف کنندگان باید حذف شوند.

سود سوزآور با حالت محلول خود واکنش نشان می دهد و آنها را به ماده نامحلول تبدیل می کند. این به آنها کمک می کند تا به راحتی جا بیفتند و حذف شوند.

خوردگی

سود سوزآور به عنوان بازدارنده های خوردگی عمل می کند.

رسوب کربنات کلسیم در داخل دیواره لوله باعث اختلال در جریان آب می شود. افت فشار در طول لوله را افزایش می دهد و نیاز به قدرت بیشتری برای پمپاژ مایع دارد.

در فناوری مهندسی نساجی امروزی، سود سوزآور در دو کاربرد مهم استفاده می شود:

آبشستگی

سود سوزآور برای جداسازی ناخالصی ها از الیاف استفاده می شود. منسوجات در محلول قلیایی که از سود سوزآور ساخته شده است، جوشانده می شود. در نتیجه، اجزای روغنی مانند موم طبیعی حل می‌شوند و یک پوشش سوپ‌دار روی محلول تشکیل می‌دهند. به این سطح خاص صابونی شدن و کل فرآیند را آبشستگی می نامند.

کنترل کننده سطح pH

در اکثر فرآیندهای مهندسی نساجی، سود سوزآور به محلول‌ها اضافه می‌شود تا به الیاف استحکام بخشد.

محصولات پاک کننده و ضد عفونی کننده

سود سوزآور برای تولید صابون و انواع مواد شوینده استفاده می شود. بیشتر این مواد شیمیایی در منازل و کاربردهای تجاری مانند پاک کننده های اجاق گاز و سفید کننده کلر استفاده می شود. سفید کننده کلر از ترکیب کلر و هیدروکسید سدیم تولید می شود.

پاک کننده های تخلیه بر پایه هیدروکسید سدیم، چربی و اجزای روغنی را که اغلب در آب نامحلول هستند، به محلول های محلول تبدیل می کنند. محلول های نامحلول باعث گیر افتادن لوله ها می شوند. با این حال، با استفاده از پاک کننده های تخلیه، آب می تواند به راحتی از طریق لوله جریان یابد.

این مطلب را هم بخوانید
ویژگی های سود سوزآور

داروها

سود سوزآور برای کمک به تولید انواع داروها استفاده می شود. از داروهای رایج مانند آسپرین گرفته تا داروهای کاهش دهنده کلسترول. همچنین در ساخت داروهای ضد انعقاد (داروهایی برای جلوگیری از لخته شدن خون) مفید است.

انرژی

در بخش انرژی، سود سوزآور در تولید پیل سوختی استفاده می شود.

سلول های سوختی مانند باتری ها برای تولید برق تمیز و کارآمد برای طیف وسیعی از کاربردها کار می کنند. آنها با دو قطعه الکترود و یک محلول الکترولیت ایجاد می شوند. سود سوزآور جزء حیاتی این محلول است و وظیفه دارد سرعت تولید برق را افزایش دهد.

این کاربردها معمولاً شامل حمل و نقل مانند وسایل نقلیه الکتریکی و فناوری های انرژی تجدیدپذیر مانند الکتروشیمی، قابل حمل و برق پشتیبان اضطراری است.

بد نیست بدانید که رزین های اپوکسی که با هیدروکسید سدیم تولید می شوند در توربین های بادی استفاده می شوند.

مهندسی نفت

در این بخش، دو مورد از مهمترین کاربردهای سود سوزآور در زمینه مهندسی نفت آورده شده است:

گل حفاری

سود سوزآور یک خنثی کننده عالی برای اسید سولفوریک است. هنگام حفاری سازندها با استفاده از گل حفاری، اجزای H2S در برخی از لایه ها ممکن است در گل حفاری حل شده و اسید سولفوریک را تشکیل دهند.

این مایع برای قطعات مکانیکی بیت مناسب نیست، بنابراین مهندسان گل مقداری سود سوزآور به محلول اضافه می کنند تا اثرات جدی اسید را به حداقل برسانند.

پالایشگاه ها

نقش دیگر سود سوزآور در پالایشگاه های نفت است. برخی ناخالصی ها مانند H2S و CO2 ارزش مالی نفت خام را کاهش می دهند.

یکی از معمول ترین روش ها برای به صفر رساندن غلظت آنها استفاده از سود سوزآور است. به این ترتیب می توان ناخالصی هایی را که مهندسان را به سمت نفت خام باکیفیت سوق می دهد از بین برد.

کاربردهای سود سوزآور
کاربرد سود سوزآور در صنعت

آلومینیوم یا پردازش

هیدروکسید سدیم برای استخراج آلومینا از بوکسیت استفاده می شود. آلومینا برای ساخت آلومینیوم و انواع محصولات از جمله فویل، قوطی و قطعات هواپیما استفاده می شود. در ساختمان سازی و ساخت و ساز از آلومینیوم در مصالحی استفاده می شود که نمای ساختمان و قاب پنجره ها را تزئین می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش