واکنش سود سوزآور و آب

کاستیک سودا

واکنش سود سوزآور و آب

واکنش سود سوزآور و آب

واکنش سود سوزآور و آب یک واکنش گرمازا است زیرا در این واکنش گرما ایجاد می شود. معادله شیمیایی را برای نشان دادن تفکیک یونی هیدروکسید سدیم در محیط آبی به صورت زیر است.
NaOH(s) + H2O(l) => Na+ + OH- + H20 + HEAT

کاستیک سودا چیست؟
کاستیک سودا مایع

کاربرد سود سوزآور در تصفیه آب

سود سوزآور در تصفیه آب: PH نشانگر وضعیت اسیدی یا قلیایی آب است. مقیاس PH از 0 تا 14 متغیر است. 7 نقطه خنثی را نشان می دهد. محدوده pH طبیعی آب آشامیدنی 6 تا 8.5 است. PH بیشتر نتیجه شرایط زمین شناسی طبیعی در سایت و نوع مواد معدنی موجود در سنگ های محلی است. PH همچنین می تواند تحت تأثیر باران اسیدی قرار گیرد. آب با مقدار PH کمتر از 7 اسیدی است و تمایل به خورندگی دارد.

آب اسیدی (PH پایین) می‌تواند فلزات را از سیستم‌های لوله‌کشی شستشو دهد که می‌تواند باعث نشت لوله‌ها شود. فلزاتی که از لوله ها شسته می شوند (سرب از لوله های سربی یا مس از لوله های مسی) نیز ممکن است باعث مشکلات سلامتی شوند. آب با مقدار بیشتر از 7 نشان دهنده قلیایی بودن است و تمایل دارد طعم آب را تحت تأثیر قرار دهد. آب آشامیدنی قلیایی ممکن است طعم سود سوزآور به خود بگیرد. مشکلات خوردگی نیز ممکن است در لوله کشی رخ دهد. در زیر به سه نوع دستگاه تنظیم PH پرداخته شده است.

فیلترهای خنثی کننده

فیلتر خنثی کننده در آب آشامیدنی اسیدی (PH پایین) استفاده می شود. این یک دستگاه تصفیه ساده است که با افزودن مواد خنثی کننده، PH آب را افزایش می دهد. با این حال، باید توجه داشت که فرآیند خنثی سازی ممکن است سختی آب را افزایش دهد.
فیلترهای خنثی کننده دستگاه های نقطه ورود هستند که PH آب را تا سطح خنثی (حدود 7) افزایش می دهند که مشکلات خوردگی لوله کشی را کاهش می دهد یا از بین می برد. کربنات کلسیم آب با PH بیشتر از 6 را تصفیه می کند و اکسید منیزیم مصنوعی آب را با PH زیر 6 تصفیه می کند. این ماده در آب حل می شود و سطح PH آن را بالا می برد.

این مطلب را هم بخوانید
شباهت و تفاوت سدیم هیدروکسید و هیدروکسید پتاسیم

ملاحظات خاص

بزرگترین عیب فیلترهای خنثی کننده این است که در صورت استفاده از کلسیم و منیزیم در فیلتر ممکن است باعث افزایش یا سختی آب شوند. اگر آب سخت مزاحم شود، فیلتر خنثی کننده باید با یک نرم کننده آب دنبال شود. اگر سختی آب با سدیم درمان شود، ممکن است برای افرادی که رژیم غذایی کم سدیم دارند نامناسب باشد.

علاوه بر سختی آب، فیلترهای خنثی کننده نیز ممکن است باعث کاهش فشار آب شوند، زیرا آب باید از مواد خنثی کننده ریز شده عبور کند. فیلترهای خنثی کننده معمولاً بعد از مخزن فشار نصب می شوند، بنابراین نه مخزن فشار و نه پمپ خوب در برابر خوردگی محافظت نمی شوند. اگر سرعت جریان بالا باشد، یک سیستم تزریق مایع ممکن است بهتر از یک فیلتر خنثی کننده باشد، زیرا قبل از مخزن فشار نصب می شود و بنابراین محافظت در برابر خوردگی مخزن و سیستم لوله کشی را فراهم می کند.

در صورت استفاده از هیدروکسید سدیم احتیاط کنید. اگر آن را به صورت دستی اضافه می کنید، تهویه مناسب را برای جلوگیری از تنفس بخارات حفظ کنید. مواد شیمیایی را به آرامی به آب اضافه کنید و از مخلوط شدن کامل اطمینان حاصل کنید. برای جلوگیری از تماس پوست و چشم با مواد شیمیایی، حتما از دستکش، عینک و لباس محافظ استفاده کنید. هیدروکسید سدیم را در جای خشک و خنک و دور از مواد قابل اشتعال نگهداری کنید.

خاکستر سودا و سود سوزآور در تصفیه آب

اگر آب اسیدی باشد (PH پایین) از این روش تصفیه استفاده می شود. خاکستر سودا (کربنات سدیم) و هیدروکسید سدیم هنگامی که به سیستم آبی تزریق می شود، pH آب را تقریباً خنثی می کند. برخلاف فیلترهای خنثی کننده، آنها مشکل سختی در آب تصفیه شده ایجاد نمی کنند.

این مطلب را هم بخوانید
استفاده از تکه های سود سوزآور در صنایع و خانه

سیستم های تزریق، سیستم های نقطه ورود هستند. یک پمپ تغذیه شیمیایی مقاوم در برابر خوردگی، خاکستر سودا یا محلول هیدروکسید سدیم را به آب تزریق می کند تا PH را افزایش دهد. محلول باید مستقیماً وارد چاه شود تا بدنه خوب و پمپ در برابر خوردگی محافظت شود.

اگر آب نیاز به ضد عفونی و همچنین خنثی سازی داشته باشد، با افزودن محلول کلر (هیپوکلریت سدیم) همراه با ماده شیمیایی خنثی کننده، امکان تصفیه دوگانه در سیستم تزریق وجود دارد. سیستم های تزریقی می توانند آب با PH پایین 4 را تصفیه کنند.

نگهداری مواد شیمیایی

مانند تمام سیستم های تغذیه مواد شیمیایی، پمپ تغذیه مواد شیمیایی باید نگهداری شود و مخازن ذخیره مواد شیمیایی دوباره پر شوند. خاکستر سودا، ماده شیمیایی ترجیحی، ایمن تر از هیدروکسید سدیم است. صفحات و فیلترها باید به صورت دوره ای بررسی و تمیز شوند.

تصفیه سود سوزآور در آبافرادی که رژیم کم سدیم دارند باید قبل از نصب سیستم تزریق با پزشک مشورت کنند. از مشخصات سازنده برای مقایسه سطوح سدیم در آب تصفیه شده با سطوح مصرف شده از منابع دیگر در رژیم غذایی استفاده کنید. هیدروکسید پتاسیم ممکن است به عنوان جایگزینی برای هیدروکسید سدیم استفاده شود اما ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد.

شرکت پرک بندر امام تولید کننده بزرگ سود پرک، سولفات آلومینیوم و سولفات مس است که می تواند محصولات باکیفیت خود را عرضه کند.

سود سوزآور چیست؟
خاکستر سودا و سود سوزآور در تصفیه آب

سوال واکنش سود سوزآور و آب

علت ایجاد گرما در این واکنش چیست؟

1. آنتروپی افزایش می یابد یعنی بی نظمی افزایش می یابد این یکی از پیشنهادات برای تولید گرما است
2. پیوندها در حال شکستن هستند و واکنش گرمازا است

این مطلب را هم بخوانید
بسته بندی سود سوزآور

چرا پیوندها شکسته می شوند؟ آیا به این دلیل است که آب ماده قطبی است و NaOH باز است؟

یون های NaOH + H2O = Na+ و OH-. واکنش گرمازا خواهد بود که در آن گرما آزاد می شود. هیدروکسید سدیم یک پایه قوی در نظر گرفته می شود و به همین دلیل قادر است به طور کامل و کامل در محلول آبی جدا شود. گرمای ایجاد شده در نتیجه اختلاط هیدروکسید سدیم جامد با آب به دلیل پایداری باورنکردنی یون های -OH است. گرما در نتیجه وارد شدن گونه های شیمیایی به حالت انرژی پایین تر منتشر می شود. این پدیده به اندازه کافی قوی است که کریستال های هیدروکسید سدیم به عنوان یک خشک کننده قوی عمل می کند (به راحتی رطوبت هوا را جذب می کند).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× کارشناس فروش